Tuesday, October 26, 2010

"Mengintai dari tirai kamar"


Aku dengar lagu ni masa on the way balik tadi kat radio ERA.fm. Serius aku cuba nyanyi, tarik tinggi punya...Haha...(Tiba-tiba tak percaya Ezad Exist ni hebat *high note*) Huhu...Tapi seronokla aku *karok* sorang-sorang dalam kereta tu. Masa tu dahlah jalan bengkang-bengkok! Mahu salah nyanyi, salah jalan..Nauzubillah...

Actually aku bila aku dengar lagu ni berkali-kali, aku sedar, lagu ni bukan ditujukan untuk aku pun. Sebab aku tahu, takde punya jiran-jiran tepi rumah aku ni nak *mengintai aku dari tirai kamar* sebab satu, aku jarang keluar rumah- kecuali pergi kerja. Sebab kedua siapalah aku untuk *diintai dari tirai kamar.* Ketiga, siapalah yang takde kerja nak *intai aku dari tirai kamar* tu? Huhu.

Ok,kukuh tak alasan aku? Haha. Merapek pula... Tapi sinopsis lagu ni kalau dihayati betul-betul, memang kasihan kat laki tu. Dia nak rendah diri, tapi masih berharapan tinggi.

"Silap aku juga
Kerna Jatuh Cinta
Insan sepertimu
SeANGGUN BIDADARI
Seharusnya aku
CERMIN kan diriku...
Sebelum tirai kamar
Aku buka untuk mengintaimu..."

Bahasa dia indah... Bait-bait lirik karangan *Saari Amri* ni memang sedap... Aku kadang-kadang dengar lagu bukan muzik dia saja. Tapi pandang juga *seni* di bait-bait liriknya. Korang ingat senang ke nak tulis lirik? (Bak mai tunjuk kat aku satu lirik. Aku komen. Terkedu. Huhu)

Pengajaran untuk lelaki yang rasa *dia* adalah *lelaki* dalam lagu ini...

1. Kenapa mesti cari perempuan yang *anggun*? Nak sangat yang cantik, cuba cari yang cantik di dalam *hati*. Solehah dan yang dapat mendidik anak-anak dengan baik. Bukankah itu bagus? 

2. Kalau perempuan tu dah tak nak, redha jelah. Banyak lagi perempuan yang baik kat dunia ni. Mesti akan ada perempuan yang akan menghargai anda.

3. Kalaulah anda rasa dia seorang yang *anggun*, apa kata anda *hensem*kan lagi diri anda. Bukan anda perlu buat *plastic surgery*, tapi *hensem*kan diri anda dengan kebaikan dan keikhlasan anda dalam menjalinkan hubungan dengan dia. Sesungguhnya, sekarang perempuan dah tak pandang rupa lagi. Kebaikan dan keikhlasan itu juga aset penting dalam pemilihan seorang lelaki.

Sekian. Marilah *berkarok* bersama lagu ini..Wee~~ ♪♫♪

No comments:

Post a Comment

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!