Thursday, November 18, 2010

Cuti & Raya


Pertama, nak ucap *Selamat Hari Raya Aildiladha* kepada seluruh umat Islam di Malaysia. (Sebab hari ni Malaysia baru raya, negara lain ada yang dah raya semalam. Heh.) Hari raya tahun ni aku sambut kat rumah jela. Pagi-pagi dah kena kejut dengan mak tolong buat kerja sikit - buat kuih tat, mak tiba-tiba nak makan. Huhu. Mak aku ni tokey kuih, bukan raya pun dia suka-suki buat, apatah Raya Haji camni.

Apa-apa pun tabik kat mak saya. Raya Haji ni pun dia masak nasi impit dan ketupat daun palas, masak lemak lodeh, ayam masak merah, sambal sotong dan paling penting, rendang daging. Saya sayang mak saya... Huhu... Tapi yang sedihnya, mak dah balik kampung. Aku dan adik-beradik lain yang kerja esok, tak dapatlah ikut sama.

Aku tak faham Malaysia ni, Raya Puasa yang patutnya sambut sehari, bagi cuti lama-lama. Tapi Raya Haji yang patutnya sambut 3 hari, cuti sehari je. Bukan nak salahkan negara kita, sebab banyak sangat perayaan disambut kat negara ni. Tapi Raya Haji patut dimuliakan juga. Sebab cuti sekejap ni, penghayatan untuk menyambutnya juga kurang. Sebab hari ni aku cuti, esok dah kerja dah. Rancangan TV pun takde yang betul-betul menggambarkan semangat Hari Raya Aidiladha kecuali kalau nak tengok takbir raya berulangkali, tengoklah Astro Oasis. ^_^

Cakap pasal cuti juga, sekarang dah nak masuk musim cuti sekolah. Maka banyaklah jemputan kenduri kahwin daripada kawan-kawan aku. Ada yang terpaksa ditolak sebab jauh sangat, tarikh kenduri jatuh pada hari Sabtu (sebab Sabtu aku kerja), tarikh jatuh pada hari sama dengan orang lain, tempat jauh, tiada teman dan yang paling tak best, tiada BAJET. 

Serius banyak sebab dan alasan kenapa aku macam berat hati nak pergi kenduri kahwin orang ni. Lagi-lagi bila kenduri tu memang tak jauh, tapi aku seorang kena drive dan aku seorang yang kena alert jalan. Sesungguhnya aku sangat tak suka travel dan sesat pastu orang yang travel dengan aku tu, juga tak membantu dan menolong cari jalan! Sebab aku memang seorang driver yang senang *gelabah* pastu bila bawa orang aku jadi terlalu berhati-hati lalu akhirnya akan salah jalan atau sangat takut terjadinya accident. Nauzubillah.

Jadi ada kenduri 28 November ni dan 5 Disember. 28 haribulan, tempatnya kat Port Dickson. Masalahnya gaji aku masuk 1 haribulan. Bulan ni banyak sangat duit nak guna untuk kereta. Walaupun ada orang nak teman, tapi aku kena tanggung segala duit minyak, tol, etc sebab teman aku tu takde kena-mengena dengan pengantin. Uiks. Tak tahu patut pergi ke tak.

5 haribulan ialah hari perkahwinan ex-studiomate aku masa kat UIA dulu. Walaupun rumah dia kat kampung aku, tapi serius aku takut nak drive seorang diri! Kawan-kawan aku memang harapkan aku nak pergi, tapi diorang sendiri tak reti jalan susah gak. Tapi kalau tak pergi, studiomate ni banyak gak tolong aku masa jadi student dulu. Erm...

Pastu sedar tak sedar, aku sangat jarang ambil cuti. Ada lagi baki 4 hari cuti! Aku teringin sangat nak pergi bercuti jalan-jalan. Dah berapa tahun aku tak pergi melancong. Paling jauh aku pergi Melaka, tapi itu pun pergi dan balik hari yang sama. Menyesal pula, selama ni bila cuti Sabtu, aku kerja hari Ahad. Uiks.


*Oh, sangat teringin nak pergi bercuti di mana-mana pulau... =( *

Sebenarnya kalau nak ikut logik, bak kata Hafiz, aku ni sibuk sangat nak gi kenduri kahwin orang, kenduri aku nanti, diorang datang ke? (Tapi ayat dia sebenarnya sebut "kenduri kita" tu memang best. Huhu.) Sebenarnya bukan harap sangat balasan orang, cuma itulah hakikat yang terjadi. Aku pernah datang ke kenduri beberapa teman sekolah dulu. Boleh dibilang dengan jari, berapa orang datang kenduri dia. Sebabnya dia memang tak pernah atau jarang hadir ke kenduri orang lain. Hasilnya, kenduri kahwin dia lebih ramai orang tua yang datang (mungkin kawan-kawan mak dan ayah dia) ke kendurinya. (Langsung takleh nak cuci mata. Haha.)

Jadi buat masa ni, aku belum buat keputusan penuh. Sebab nak rancang lebih-lebih kang, takut tak jadi. Huhu. Apa-apa pun doakan semuanya berjalan lancar ye. Thank you.

No comments:

Post a Comment

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!