Friday, February 25, 2011

Muhasabah Cinta - edCoustic


Assalammualaikum dan Selamat Menyambut Hari Jumaat- Penghulu segala hari. Hari ni aku nak kongsi lagu yang menyentuh hati bertajuk Muhasabah Cinta, nyanyian edCoustic.



Tajuk Nasyid : Muhasabah Cinta
Artis : EdCoustic
Album : Sepotong Episode


Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Reff:
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Back to Reff:

Video klip ni adalah gabungan dua filem iaitu filem Syukur 21 dari Malaysia dan Ayat-ayat Cinta dari Indonesia. Dua-dua lagu ni memaparkan keinsafan manusia yang ketika ditimpa kesakitan mereka rasa *dekat* dengan Allah.

Kebetulan malam tadi aku demam dan selsema. Aku tidur tak ingat punya sebab hidung tak selesa. Dalam keadaan sakit tu aku memang ada mengeluh sikit, tapi aku muhasabah diri aku dan ingat, sakit yang Allah beri itu mungkin sebab Allah nak ampunkan dosaku.

Kita sebagai manusia, selalulah muhasabah diri kita. Jangan ingat kesakitan itu saja ujian, tapi kesenangan dan kesihatan kita juga sebenarnya adalah ujian buat kita. Allah tu nak uji, masa senang dan sihat, kita ingat kat DIA tak? Masa kita sihat, kita beribadat untuk dia ke tak? Jadi bila masa sihat tu, jangan lupa buat *amalan extra* untuk DIA, untung-untung DIA ampunkan dosa-dosa kita yang lepas sebab DIA Maha Pemurah, lagi Maha Mengampuni.

Marilah kita *Muhasabah Cinta* kita buat DIA juga. Baiki hati kita yang kadang-kadang alpa dengan kesenangan dunia ni. Cinta milikNYA tiada tandingan, ingat kepadaNYA tiada bandingan dan perlindunganNYA penuh dengan rasa kasihan. Semoga Allah s.w.t. ada dengan kita setiap masa. Insya-Allah.


6 comments:

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!