Wednesday, February 9, 2011

Software: Potong Lagu (Ringtones Creator)

Zaman sekarang susah nak jumpa orang yang takde telefon bimbit atau handphone. Even budak sekolah rendah pun dah ada Iphone atau Blackberry. Mak ai... Aku sendiri pun ada handphone bila masuk matrik (Nokia 3315). So bila ada handphone tu mesti setiap orang akan ada ringtone yang berbeza kan?

Jadi hari ni aku nak berkongsi satu Software untuk *potong lagu* atau untuk buat *ringtone* sendiri. Nama software ni Techlogg.com Toneshop. Nak download software ni, sila klik sini. Aku dah lama nak tukar ringtone aku sebenarnya sebab sekarang ni guna lagu Korea OST cerita apatah, lupa. Sejak akhir-akhir ni aku suka pula lagu *Itulah Sayang* nyanyian asal P.Ramlee (Tanya Sama Pokok) tapi diolah dalam versi moden nyanyian Yuna, Mira (Tilu), Najwa dan Liyana Fizi.

Ok, sekarang aku ajar macam mana nak guna software tu. Mula-mula setting format ringtone yang korang guna. Aku punya handphone guna format MP3, korang punya aku tak taula. Maklumlah, handphone aku cap Nokia biasa je. Bukan touch screen cam korang punya. Hihi.


Seterusnya, sila tekan butang *load* dan pilih lagu yang korang nak jadikan ringtone. Pilih lagu yang korang nak ambil bahagian tertentu seperti bahagian *korus* untuk dijadikan ringtone atau bahagian lain yang korang suka. Bukan apa, kadang-kadang kita bukan nak lagu penuh mahu dijadikan ringtone. Bunyi ringtone pendek-pendek dahla kan?



Bila nak loading lagu, tekan butang *play*. Masa ni korang kena berlagak jadi *jurutera bunyi* dan dengar lagu betul-betul. Sampai part korang nak potong lagu, tekan butang *start* yang menandakan *mula lagu* ringtone korang. Dengar betul-betul dan bila korang nak ringtone tu berhenti, tekan butang *finish* dan setting ringtone korang akan berhenti sampai situ.



Sekarang dah nampakkan nombor kat tepi start tu maknanya masa lagu mula dan tepi kotak finish tu ialah masa lagu berakhir. Untuk check ringtone korang tu ok tak, tekan *preview*. Kalau tak ok lagi, sila *reset* balik. Tapi kalau dah ok, perfect and superb korang rasa lagu korang tu, tekan butang *save* kat atas tu.


Sila save ringtone dengan nama yang mudah diingat dan lain daripada lagu asal. (Takut ter*overwrite* lagu asal). Selepas tekan save tu, kalau korang tengok kat folder tempat simpan lagu tadi takkan ada. Kenapa? Sebab aku pun buat salah tadi. Hihi. Aku lupaaa! (Teringat dla tulis entri dia sambil ajuk cakap peserta Raja Lawak- Nadzmi) Aku lupa kena tekan butang *convert* supaya lagu tadi dapat save jadi format ringtone yang dikehendaki pada awal-awal tadi. 


Bila dah keluar ayat *Encodingis complete...* tekan butang OK maka siaplah ringtone korang. Hoyeah!

Dah, aku malas nak taip lagi dah. Korang dengarlah lagu ni. Ringtone lagu aku ambil  part lagu hujung-hujung je.^_^



12 comments:

  1. potongka lagu utk aku....
    walaupun tepon aku jarang berbunyi....
    tq..
    namr

    ReplyDelete
  2. ko nak lagu apa?aku m tau ko suka lagu apa..lagu *joget* nak?haha

    ReplyDelete
  3. hehe..tlg potong tuk dla aira..hehe..dulu dla rajin wat benda2 ni skang AKU LUPAAAA dah nak buat..muahaha..

    nice tips yunk ^__^

    ReplyDelete
  4. @dla..
    Haha..tula..Lupaaa je dla ni..Kitepun mls gak nak potong lagu ni..tp sbb dah terdesak..ringtone bosan..uiks

    ReplyDelete
  5. @Miecyber
    Haha...Tu HP orang privacy je bunyi camtu..^_^

    ReplyDelete
  6. hehe , dulu kte ade jugak software ni ,
    tp dah penah format laptop ,
    sume dah hilang lupus ,
    kte download yea sys ?
    tqtqtq!!!
    :DDD

    ReplyDelete
  7. tq.. bagus sungguh entry ni.. mmg tgh cari2 software utk potong lagu ni..hehe..

    http://awidhayati.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. hye. dtg singgah sini. da lame da lieya cari software nie. =) tanx ea. nti singgah la blog lieya.

    ReplyDelete

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!