Wednesday, December 15, 2010

Resume Orang *SENI*


Beberapa hari yang lepas, aku tiba-tiba rasa nak *update* resume aku sebab nak cuba kerjaya baru. Kerjaya apa? Adalah, malu nak cakap. Tapi bukan nak berhenti kerja tau. Huhu. Dalam sibuk-sibuk nak memperbaharui resume aku, aku buat research dulu sebelum terus buat resume. Tak mahulah resume aku diadili dengan taraf *Fresh Grad* lagi. Haha. (Padahal baru kerja berapa lama. Gedik!)

Untuk pengetahuan semua, resume *orang seni* atau *designer* seeloknya kena ada *ciri-ciri* designer gak. Tak boleh dalam kertas A4 kosong, letak gambar pasport pastu guna font biasa dalam Microsoft Words. Kalau mereka buat macam tu, kira memang *rezeki* merekalah diterima kerja. Tapi kalau tak dapat-dapat kerja sampai sekarang tu, mari sini aku tolong bagi contoh-contoh *Designer's Resume * atau *Curriculum Vitae (CV)* yang aku search daripada Internet.


Ok, resume pertama yang aku bagi contoh ni, adalah resume yang boleh dikatakan *simple, clean and compact* sebab semua info dia tulis cukup-cukup nak beritahu info basic pasal diri sendiri. Aku rasa resume ni paling cepat nak buat, sebab tak payah serabut nak fikir pasal warna, susun letak info dan design. 3 jenis font adalah maximum untuk sebuah resume atau mana-mana design yang nak dibuat. (Flyers, Website, Presentation, Card, etc). Kombinasi warna pula cuba jangan melebihi 3 warna bila nak buat design. Hitam dan putih bukan warna, tapi *tona* jadi tambahkan dua tona ni dalam design supaya nampak *neutral* dan sekata. (Macam tips *make-up* pulak aku bagi ye. Huhu)




Ha. Tengok-tengok, aku baru cakap, jangan lebih daripada 3 warna kan. Nampak smart tak resume ni? Cara tulisan disusun sangat kemas, info padat dan warna sepadan. Resume *senget* atau *slanting* macam ni memang nampak *smart* untuk impressi kali pertama. Tapi kalau banyak kali baca, boleh senget gak kepala. Haha. Satu lagi, cara dia tulis dua kali nama dia dan jawatan dia tu aku rasa kurang sesuai, apa pendapat korang pula? Uiks.


Aku asyik letak resume tak bergambar je kan. Ha, ni aku bagi contoh satu resume dengan gambar mamat *hensem* ni. Huhu. Aku suka resume ni satu lagi bukan sebab *kelulusan* mamat ni, tapi cara susun atur info agak kemas dan teratur. Lepas tu macam cool gakla dia letak pic dia kat tengah-tengah tu. Cuma mungkin font dia agak kecil tapi oklah kan, asal masih boleh dibaca.



Dua contoh resume kat atas ni *beria* menunjukkan *timeline* kehidupan mereka. Bagi aku, resume macam ni sesuai untuk mereka yang sudah ada pengalaman kerja beberapa tahun. Bukan apa, bila tunjuk pengalaman kerja yang ada, majikan akan nampak *taraf* pekerja tersebut dan confirm, gaji akan up punya!


Dua resume ni pula adalah contoh designer mengintrepritasikan skill yang mereka ada. Untung orang yang pandai *sketch* ni. Aku yang dah lama tak melukis ni, lukis orang lidi pandailah! Haha. Tapi kena berhati-hati juga bila buat macam ni. Takut kalau banyak sangat element, resume akan nampak serabut.


Smart kan? Memang orang yang terer part grafik ni, patut buat resume macam ni. Selalunya resume macam ni orang buat guna Adobe Illustrator. Bukan akulah yang pastinya. Adobe Photoshop aku retilah. Huhu. (Sebab tak berapa mahir AI, masa lecturer bagi note tutorial tak faham!)




Resume camni pula nak tunjukkan *identiti* atau cara hidup mereka sebagai *orang seni*. Masalahnya, bila nak buat resume macam ni sangat perlu berhati-hati. Kalau banyak sangat benda nak diletak, abis hilang *isi kandungan* resumenya.


Tapi dalam banyak-banyak resume, bagi aku resume ni paling cantik dan ada class! Kalau ID macam aku, background resume ni macam *wallpaper* atau *fabric* effect pun ada style juga. Sebab tu, aku cuba *copy* sikit design resume ni untuk letak kat resume aku. Nak tengok? 


Huhu. Maaflah, part result SPM, no rumah dan no telefon tu terpaksalah ditutup ye. Tapi nak beritahu, design resume ini bukanlah idea aku *syok sendiri* seorang. Bak kata tajuk lagu - *berdua lebih baik* sebab tu aku buat resume ni dengan idea aku dan si jejaka itu. *wink*. Dia yang bagi pendapat, buat background tu warna positif dan negatif. Aku tanya pendapat dia melalui chat FB sampailah terhasilnya resume ini. Tapi kalau rajin, korang tolong komen juga apa salahnya. Terima kasih!

Contoh-contoh resume lain di website bawah ini. 

Sources:



4 comments:

  1. amboi...resume ni dah setaraf dengan format anugerah Oxford dah ni..siapa yang interview mesti celik mata sikit

    ReplyDelete
  2. Haha.Format anugerah Oxford tu macam mn?tak pernah dengar pula. Aah, mesti celik mata kalau nak baca.Huhu

    ReplyDelete
  3. anek..kau ase kalau aku wat resume cam kau tu & apply keje bank diaorg terima x? huhuhu.. :p

    ReplyDelete
  4. @Fara

    Orang bank lagi suka tengok *nombor* daripada tengok *warna-warni*. tak tahulah sesuai ke tak resume camni.Huhu

    ReplyDelete

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!