Thursday, December 2, 2010

Mood Kesedihan


*Tengah lapar ni*

Minggu ini dinamakan sebagai: Mood Kesedihan.

Agak hodoh nama mood tersebut sedangkan hari ini baru hari Khamis. Ahad belum muncul lagi.   Ahad ini pula mungkin ada benda yang gembira, tapi belum pasti sama ada si *jejaka* itu boleh mengubat atau merawatkan kesedihan ini. (Dengan muka *kacaknya?* Senyum.)

Bekerja 365 hari setahun? Oh, sila tolak hari Ahad yang ada, cuti umum dan cuti raya yang tidak seberapa. Tolong campurkan, hari Sabtu atau Ahad yang digunakan untuk menghadiri kenduri-kendara dengan rela hati dan waktu malam yang digunakan untuk OT (Over time kala malam, siang *beronggeng* macam sekarang, siapa suruh?) tanpa bayaran tambahan, ikhlas kot.  Baki cuti tahun ini = 4 hari!

Jadi bila perancangan untuk *bercuti* dengan sahabat lama kecundang kerana *kepentingan* hidup orang lain, bukankah ada *gurisan* di hati yang tak nampak dek mata celik? Sebabnya bila kita asyik nampak hidup sendiri yang kononnya *paling kasihan* di celah ribuan penghuni cakerawala, takkan ternampak keributan yang berlaku di celah-celah insan yang duduk di sebalik komputer, menahan sabar, mengepam penumbuk di sini dan hanya mampu mengucapkan *La haula wala quwwata illa billah.*

Apakah aku kelihatan marah? Marahku tak nyata di hadapan namun di belakang hati ini bagai mahu menjerit. Kenapa wujud orang sebegini? Jika benar pergimu kerana Tuhan, tapi mengapa tidak dipastikan *pengorbananmu* itu tak menyesakkan makhluk Tuhan yang lain? Aku geram kerana aku yang akhirnya paling *layak* berkorban di sini. Bila aku terpaksa memungkiri janji kepada kawan, bila aku terpaksa menipu untuk menutup kesalahan dan paling aku tak suka, bila terpaksa meluah di dalam blog dalam nada *bebelan!*

"Ya Allah, ampunkan hambaMU ini. Letakkanlah aku dalam kondisi bersabar. Redhakanlah aku Ya Allah. Amin Ya Rabbala'lamin~"

2 comments:

  1. bertuah badan ada yang menemani nanti.. selamat bercuti.

    ReplyDelete
  2. oh.Tuan...saya tidak dapat bercuti sebenarnya, kerana ada officemate bercuti panjang tiba2. =(

    ReplyDelete

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!