Saturday, June 25, 2011

Hidup Dalam Kertas!


Dalam hidup ni macam-macam perkara yang tak terjangkal dek akal boleh berlaku. Manusia kian pintar dan bertambah kreatif terutama bila menggunakan gabungan teknologi yang sangat maju. Contohnya projek yang dihasilkan oleh crudeladies.com dari Mexico. Daripada lakaran di atas kertas, akhirnya terhasillah video yang sungguh unik ini!



Projek yang diberi nama SCRIBE "Mundo de papel" atau *Dunia Kertas* dalam Bahasa Sepanyol ini dihasilkan untuk pelanggan mereka - Lemon Films. Video ini juga berkonsepkan idea iaitu bermula daripada sehelai kertas daripada sebuah buku tulis, seterusnya boleh bertukar menjadi sebuah bandar yang semuanya dibina dari kertas!



Demi menghasilkan iklan ini, hampir sebulan mereka beramai-ramai kena kurung dalam studio. Video ini juga dihasilkan menggunakan software seperti Nuke, After effects, 3Dmax dan Photoshop


Sebenarnya zaman aku belajar dulu kami juga pernah diberi tugas buat video untuk projek yang menggabungkan tiga course dalam studio kami - Industrial Design, Conservation Design dan Interior Design. Nak buat video ni bukan senang. Sebab itu demi memastikan video itu berjaya, perlu ada sebuah kumpulan yang boleh bekerja dalam sebuah pasukan dan ada ketua yang dapat memberi arahan dalam memastikan anak-anak buah buat kerja masing-masing. (Tak curi tulang!)


Ok. Tiba-tiba rindu zaman belajar pula. Selamat menjadi kreatif!



14 comments:

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!