Friday, July 2, 2010

5 JIWA. 1 RASA. (TIGA)

FARAH AFEEFA
“Peluang pertama untuk mencuba. Peluang kedua untuk menduga. Tapi peluang ketiga, mungkin tiada…”
“Please Farah, Asy minta ni last. Kita jumpa berdua saja. Asy betul-betul minta maaf atas apa yang berlaku hari itu. Asy ikhlas nak berkenalan dengan Farah. Tolonglah jangan tolak permintaan Asy…”
“Sudahlah tu Asy, I tak minat nak kenal you!” Aku membalas berkali-kali dengan ayat yang terus menolak pelawaan Asyraf untuk bertemu buat kali kedua dengannya.
Selepas apa yang terjadi tempoh hari, aku sudah hampir bernekad supaya melupakan hasrat untuk mengenali Asyraf, lelaki yang menjadi pilihan emakku untuk dibuat menantu. Hal pertemuan yang lepas telah kukhabarkan kepada Mak tapi responnya, amatlah mendukacitakan!
“Baru jumpa sekali dah tolak! Apalah nak jadi dengan kamu ni? Memilih sangat. Jangan tak kahwin sampai ke tua, sudahlah Farah.”
Itu kata-kata pedas Mak yang terpaksa kutelan sampai hampir manik air mata ini tumpah kerana kesakitan kata-katanya itu. Bukan Farah tak nak kahwin Emak, tapi jodoh tak sesuai. Ingin kubalas jawapan itu buat Mak tapi hatiku menolak untuk meneruskan bicara. Hati Mak dan aku lain. Mesti ada sebab dia berkata begitu dan mungkin tiada niat dia hendak memaksaku supaya memberi peluang buat Asyraf.
Asyraf. Kenapalah engkau yang menjadi pilihan Mak? Bukan orang lain? Aku mengeluh sendiri.
Hatiku yang begitu lembut ini memang sangat sukar bila hendak menolak harapan orang. Kalau dah dipujuk berkali-kali, dengan rayuan yang tak henti-henti, aku jadi kasihan pula dengan Asyraf. Seraya dengan hati yang berat, aku beri peluang kedua untuknya.
Tempat untuk perjumpaan kedua kami berlangsung di sebuah kedai mamak ketika orang ramai seronok menonton perlawanan Liga Perdana Inggeris antara pasukan Manchester United dengan Liverpool. Aku yang sememangnya penyokong Red Devils tidak kesah apabila terpaksa bertemu dengan Asyraf di situ walaupun orang sesak membanjiri ruang legar restoran.
“Farah tak kesah kan, jumpa di sini? Asy saja nak bawa Farah tempat Asy biasa lepak dengan kawan-kawan.” Asyraf tersenyum memandangku. Kali ini dia nampak lebih mesra berbanding sewaktu pertemuan pertama kami dulu.
“It’s okay. Saya layan juga bola ni.” Balasku sambil sempat menjeling kedudukan perlawanan yang sedang berlangsung. Baru 0-0. Minit ke-10. Masih awal.
Asyraf kelihatan teruja mendengar pengakuanku. “Wah, baguslah tu! Farah support team mana?”
“Tu.” Aku menjuih bibir ke arah televisyen. “I support Man U.”
“Haha. I Arsenallah dear. Tak genglah kita.” Kemudian Asyraf memanggil seorag pelayan dan memesan minuman dan makanan. Diikuti oleh aku yang memesan roti telur dan the ais sahaja malam itu.
“Sikitnya Farah makan. Kalau Mary, mesti dia order macam-macam.” Laju mulut Asyraf bercerita tentang Mary.
Eh, mamat ni! Tengah keluar dengan aku, disebut nama perempuan lain pula! Getusku sendiri.
“Kebetulan Asy sebut nama Mary ni, dia apa khabar? Sihat?” Sengaja aku mengungkit cerita tentang Mary. Idea di kepala untuk berbual, boleh tersangkut pula bila nama Mary terpacul tiba-tiba.
“Oh, dia di Sabah sekarang. Ada Fashion Show. Farah tau tak dia ada Modelling Agency. Asiah pun kerja dengan dia sekarang.” Ulas Asyraf lagi. Bersungguh benar dia bercerita. Macamlah aku excited bila mendengar nama adiknya itu!
“Esok Asy pergi mana?” Cepat saja aku menukar topik. Nama Mary atau Asiah perlu aku buang daripada perbualan kami dengan segera.
“Esok Asy pergi main futsal dengan kawan-kawan. Farah nak ikut? Selalunya Mary teman Asy. Tapi minggu ni dia pula takde.”
“Gol!” Terdengar sorakan dari luar kedai. Skrin besar mempamerkan aksi ulang tayang gol yang dijaringkan oleh pemain Manchester United, Ryan Giggs pada minit ke-27.
Aku tersenyum puas. Mujur aku tak jerit sama bila gol masuk!
“Hai, Farah senyum bila tengok gol ke?” Asyraf perasan aku senyum.
Aku angguk. Minuman yang baru sampai, aku hirup dengan straw. “Minumlah.” Jemputku.
“You marahkan Asy lagi ke Farah?”
Persoalan tiba-tiba yang keluar daripada mulut Asyraf itu buatkan aku terpana seketika. “Marah? Kenapa pula?”
“Pasal hari tu. My mom said, you don’t want to see me again. Is that true? So, kenapa Farah masih jumpa Asy malam ni?”
Aduhai, mesti emak dia tahu cerita ni daripada emak aku. Walhal aku cuma kata aku tak nak jumpa Asyraf kalau tiada hal penting saja. Eh, samalah tu kan? Aku memang tak nak jumpa Asyraf. Tapi kenapa aku datang malam ni?
“Entahlah.” Balasku, ringkas. Aku mengelak untuk memanjangkan persoalan itu dengan menyuap roti telur yang dicicah kuah dal ke dalam mulut.
Seterusnya kami hanya berbual-bual kosong. Tiada isu yang melibatkan hal 3 ‘P’ iaitu perasaan, peribadi atau personaliti diungkit lagi. Aku dan Asyraf sama-sama hilang kata untuk mewujudkan suasana mesra. Keadaan semakin membosankan bila telefon bimbitnya berbunyi dan dia hilang lagi, meninggalkan aku sendiri menghabiskan makananku tadi.
Sekali-sekala, mataku sempat kulemparkan ke arah skrin TV untuk melihat perlawanan yang masih berbaki lima minit. Namun tanpa aku sedari, seseorang muncul di hadapanku tiba-tiba sambil tersenyum suka.
“Hai, Farah!”
Aku hampir meloncat terkejut melihat Muaz di depan mata. “Muaz, apa you buat kat sini?”
“I tengok bola dan sempat curi-curi ‘skodeng’ you dari jauh.” Muaz mengenyitkan sebelah matanya tanda mengusik. Tapi bila nampak mukaku yang sudah bertukar warna, dia segera menukar soalan. “Eh, mana Asy?” Sempat matanya liar mencari-cari di mana sepupunya berada.
“He’s talking on the phone.” Jawabku acuh tak acuh. Aku menghirup baki air di dalam gelas. Baru aku hendak bersuara, Asyraf datang tergesa-gesa ke arah kami.
“Ha, baguslah kau ada kat sini Muaz. Tolong aku hantarkan Farah pulang boleh?”
“Kenapa?” Tanya aku dan Muaz serentak.
“Mary. Assistant dia tertinggal laptop dia. Banyak kerja di dalam tu. So, Asy kena ambil flight emergency ke Sabah malam ni. Sorry Farah.”
Aku cuma tunduk dan angguk. Terus aku malas untuk membalas cakap Asyraf itu. Inilah kali terakhir aku jumpa kau Asyraf. Noktah. Ikrarku dalam hati.
“Takpe, aku hantar Farah balik nanti. Kau geraklah dulu.” Tenang Muaz bersuara setelah melihat keadaanku yang berubah muram.
Muaz tentu tahu dan nampak jelas riak mukaku yang kelihatan bengang disebabkan oleh perbuatan Asyraf. Aku pun silap, tak naik kereta sendiri malam itu. Tak pasal-pasal malam ini Muaz pula yang hantar aku balik. Naik kereta dengan Muaz lagi.
“Farah, are you okay?” Muaz menyoal sebaik Asyraf bergegas pergi.
Aku buat-buat kusyuk menatap TV namun kukalihkan juga mataku untuk menjawab soalannya. “I okay. Jomlah balik.”
“Eh, nantilah dulu!” Muaz laju menghalang aku daripada terus bangun. “Teman I makan kejap boleh? Tadi I minum teh O je.”
Sekali lagi aku angguk. Muaz senyum. Nampak lubang lesung pipit di sebelah pipi kanan. Comel. Pujiku di dalam hati. Ketika itu aku baru perasan, dia sedang memakai jersi merah pasukan Manchester United.
“ Your favourite team menang malam ni, mesti you happykan?’
Muaz pandang aku, lambat menangkap apa yang aku maksudkan. Tapi bila dia sedar apa yang aku sedang perhatikan, barulah dia faham. “Oh, this jersey!” Dia ketawa. “You perasan pula Man U menang tadi?”
“I tengok gol tadi, cantiklah!”
Muaz tertawa lagi. Sekarang aku perasan, Muaz adalah seorang yang sangat suka ketawa. Markah ‘comel’ kedua diriku buatnya malam ini.
“You layan bola ke Farah? I’m impressed! Which team did you support? Or which ‘handsome’ player that you admire?” Sebelah kening Muaz terangkat. Mesti dia fikir aku meminati bola sepak disebabkan rupa paras pemainnya. Dia silap.
“Of course Manchester United. Somehow, I support the whole team. I suka Ryan Giggs, Paul scholes, Wayne Rooney, Michael Carrick…”
“Hoho, okay!” Muaz angkat kedua-dua belah tangan seolah-olah menyuruh aku berhenti daripada menyebut nama kesemua pemain Red Devils itu. “Bagusnya you ni. Selalunya I tengok kebanyakan perempuan minat bola sepak disebabkan pemainnya. Tapi you lain. I kagum.”
Bila makanan yang dia pesan sampai, kami terus rancak berbual. Kami bisa berbual tentang pelbagai topik tak kira hal berkaitan bola sepak, politik, isu semasa tapi tidak langsung menyentuh hal peribadi. Muaz sangat kontra dengan sepupunya, Asyraf. Dia bijak mengolah topik untuk dibualkan sehingga aku rasa senang ketika berbual dengannya. Nampaknya malam itu aku lagi banyak habiskan waktu mengenali diri Muaz dengan lebih akrab, berbanding Asyraf, jodoh yang Mak kenalkan buatku.
Lewat pukul 11.30 malam, barulah Muaz ajak aku beredar dari situ. masa berlalu dengan begitu pantas. Mujurlah aku tidak bekerja esok.
“Farah, you nak tak ikut I pergi main futsal esok?”
“Tak naklah.”
“Why?” Muaz yang sedang memandu memandangku sekejap. “You tak suka main futsal?”
Aku geleng. “I ada hal esok. Sorry.” Lekas aku mengelak. Tak sedap pula aku untuk keluar dengan Muaz lagi. Ini dah salah konsep ni! Bukankah aku sepatutnya berdampingan dengan Asyraf? Rasa bersalah mula terbit dari hati.
Muaz pula langsung tidak membalas, sebaliknya dia terus statik memandu. Suasana menjadi sunyi. Kami sama-sama melayan muzik alunan perlahan yang berlagu di corong radio. Aku rasa kurang enak bila dia senyap begitu. Dia marah ke? Kecil hati kerana aku kerap menolak permintaannya?
Ada satu perasaan lain juga tiba-tiba datang singgah. Bahagian hati sakit semacam. Sempat mataku melirik ke arahnya yang nampak tenang memandu sehingga sukar sangat untuk aku baca apa yang dia fikirkan pada waktu itu. Terus buat hatiku jadi tambah sakit.
Sebaik tiba di hadapan rumahku, barulah aku berani bersuara. “ Thanks Muaz.”
Muaz angguk. “Welcome. See you again. I hope.” Dia paparkan senyum tapi senyumannya tidak semanis yang aku pernah tengok sebelum ini.
Aku cepat-cepat keluar dari perut kereta. Sedikitpun aku tak berani memalingkan mukaku untuk menghantar Muaz pergi. Sebenarnya pada waktu itu, hatiku mula menyerap satu rasa. Rasa yang aku sendiri kurang cerat untuk apa dan apa maknanya….

5 comments:

  1. "Markah ‘comel’ kedua dariku buatnya malam ini." aku terase cm ayat ni sebenrnye klua dr mulut ko. haha..
    congrates! teruskan usaha.. akan ku tunggu yg seterusnyaa... =D

    ReplyDelete
  2. haha..thnks lyn...ko taula..aku mmg suka ckp laki *comel* dr *hensem* kot...ni la padahnya jadi roommate brapa thn ngan ko..dah knal smuanya~~

    ReplyDelete
  3. kak ezd..

    eh saya pasan ade typo kat ayat:

    ..memesan roti telur dan the ais sahaja malam itu.

    patut teh kan? hehe ni mst Ms Word tukarkan utk kak ezd jadi 'the' plak..hehe

    ReplyDelete
  4. oh dan juga dlm ayat
    “You layan bola ke Farah? I’m impress!

    em patut kne ada 'ed' blakang. “You layan bola ke Farah? I'm impressed!

    hehe..sory saya jadi proof reader anda plak..hehe..tukang check plak..tp mmg best penulisan kak ezd ni..dan smbl baca, leh saya btau klau ade typo ke ape ke kan..hehe..dan suka bhgian markah2 'comel' tu..hik3..comel la..

    ok nk smbg keje kang saya baca lagi ep sterusnya! :)

    p/s: adek saya nama muaz..hehe..eh xde watak idlan ke? aritu ckp ade? hik3..

    ReplyDelete
  5. huda..thnks for all the typo recognition...mmg anda layak jadi proof reader..haha..thnks..nnti akak btulkan..sbb mmg tak sedar slh taip bila dah taip laju (sgt)...bab 5 coming soon..dah tulis sekerat..huhu

    ReplyDelete

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!