Saturday, June 27, 2009

being a designer-cabaran atau ujian?

1st of july nnti..gnapla sebulan aku kerja as interior designer..junior ker?ntahla...asal bekerja...ngan gaji yang tak smpai 2000 tu,aku bersyukur..at least dlm ms sebulan ni,aku dah blajar mcm2 kat company tu...

to face the reality as designer is not as easy as you think...i'm trying hard to be me...sng tak puas hati,meluahkan n berasa lega selepas apa yg diluahkan..tp aku stil bru..ckp blakang2 jerla..ngan org yg hny 55% leh dipercayai..coz situ company melayu..phm2la org melayu...akupun melayu gak..tp aku harap melayu-islamku dpt melindungi aku drp jd lebih jht dr yang disangkakan..huhu....

nway,alhamdulillah sgt2...org2 lain ssh nak dpt kerja..aku dah kerja walaupun status grad tak kuar2 lagi dlm transcript aku..(apahal lmbt sgt kuar result tesis ntah..sian kawan2 lain yg nak minta kerja gov/half-gov...salah siapakah???)

kat bawah ni aku list cabarn n ujian yang aku terpaksa face setelah sebulan kerja..s designer..(bkn tukang urut yer..)

CABARAN

1. aku tak phm sgt style company tu punya filing..sgt2 mendalam concept filingnya..katanya itu ikut prosedur *ISO*...ntahla..aku buat2 phm jer bila org atas ckp camtu...uiks...tp mmg agak lecehla bila susun file mcm tu..buatnya salah letak..dah tak jumpa mn file2 tu...nway,i've tried my best to explore these stuff...(pnat seh,ssn file rmj hari tu..dahla server asyik penuh..huhu...)

2.bila pkai autocad..lain plak citernya..time aku praktikal...aku pkai pen assignment yg mudah jer..takyah nak setting2 layer2 ni..ni kat company ni...mak ai..byk giler line,color line aku kn phm...sgt2 menyusahkan..buatnya kat satu viewport tu aku tak pdmkan line tu,makanya termunculla line ntah dtg dr planet mana..aish..gile2...aku kn byk lagi explore autocad style company tu...klu tak...(klu tak knapa?kn mrh ngan org tu?uiks..)

3.aku kn kuat both mental n physical..plg awal aku leh blk kul 630..itupun ada org akan thn aku..tny2 aku..coz dia jeles aku bleh blik awal...tp dlm smgu,sekali jer kot aku balik awal...setakat sebln ni jer, 3x aku tak balik umah..stay kat opis..hebat tak?haha..itula namo eh designer kot?(pdhal company lain maintain jer balik kul 6..jimat letrik aper..aish..)

4.sgt2 mncabar utk mix up ngan org kat company tu..masing2 ada perangai msg2..klu aku kn ckp blakang tu,aku redha jerla..(coz aku buat gak..) tp aku positifkan dri aku...aku buat kerja..tak curik tulang...so,org nak ckp aperpun..peduli ah..(hehe..ezdiani akhirnya berjaya mjd positif...)

5.hubungan ngan TUhan..klu aku citer lebih,mbuka aib cmpany plak..so,sng citer,nak jg solat agak mncabar..coz smua bnda nak cpt...kdg2 kelewatan solat tu..masya-Allah..sgt2 trukla...aku nak nangis pun ada gak..lagi2 bila mak aku kata,jgn tgal solat,nnti gaji tak berkat...(tidakkah sedar wahai designer yg alpa smua???)

UJIAN

1.transportation..aku try nak bw kete..satu kali jer berjaya..tibe2 kete yg dipinjam dr makcik aku ni bateri tak ok,akan berhenti tgh2 jln tibe2..aish,makanya setiap pg aku knal pemandu teksi yg berlainan..mlm plak,either aku tumpang org or abg aku amik..tp so far okla..juz doakan aku *pandai* n cpt dpt duit simpan utk byr down payment kete...(viva satu!!hehe...-klula leh order2 kan sng!!)

2.sakit2 badan...2nd week,kaki kiri cramp pas bgn pagi..1 kali mc juga...mgu ketiga kaki kanan plak..n mgu ni..sakit bahu n tgn belah kiri..smpai nak solat pun sakit..aduhai...ujian btul..moga Allah kuatkan aku nak kerja btul2 ni..huhu

i think..tula cabaran n ujian yang aku dpt list sepanjang sebulan aku kerja kat company tu..aku tak bersedia nak bgtau nm company tu selagi aku tak cnfirm lagi kat sn..nway,doakan saya yer..saya nak jd designer ngan hafiz saya..huhu..tibe2 teringt dia yg tersesat kat bidang insuran jap..geram tul..takperla..rezeki n jodoh di tgn Tuhan..ewaaah..hehe...

Ya Allah..kuatkan saya!!tq2

No comments:

Post a Comment

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!