Tuesday, February 19, 2019

Quartz Stone Top & Undermount Sink Installation



Dalam rekabentuk dapur, ada banyak jenis sink yang boleh digunakan supaya menjadikan ruang dapur lebih praktikal dan kemas. Kebanyakan orang gemar menggunakan top mount sink kerana mudah dipasang dan senang didapati selain harganya yang murah. Tapi sebagai Interior Designer, kami sentiasa mahukan dapur pelanggan kami nampak cantik dan kemas. Jadi kami akan proposed undermount sink kepada client kami dan alhamdulillah, semua sukakannya!


*Rekaan Dapur Kering / Dry Kitchen untuk client di Serene Heights, Bangi*

*Rekaan Dapur Basah / Wet Kitchen untuk client di Serene Heights, Bangi*

Ramai orang tak tahu perbezaan top mount sink dan undermount sink. Kedua-duanya ada pros and cons. Kali ni kami juga akan kongsi tentang cara pemasangan Undermount Sink di bawah Quartz Stone top.

Untuk Dry Kitchen, kami pilih Quartz Stone berwarna hitam atau Black Flash, manakala Wet Kitchen warna off white with small brownish effect stone. Kedua-dua quartz stone ini dipilih sesuai dengan warna tema pintu kabinet dapur jadi bila pasang tu serasi je warnanya. Heh.



Ok, nak cerita pasal Undermount sink ni. Mungkin ramai tak tahu, ada banyak jenis sink dan kebanyakan orang gunakan top mount sink dimana sink tersebut diletakkan di atas kitchen top. Top mount sink harganya lebih murah, senang install namun boleh membuatkan air bertakung di sekeliling bahagian luar sink.

*Single Bowl Undermount Sink yang dipasang di Dry Kitchen*


Undermount sink pula dipasang di bawah permukaan kitchen top lantas menjadikan rekaan dapur lebih cantik dan kemas. Penggunaan undermount sink menjadikan air mudah dialirkan masuk ke dalam sink berbanding top mount sink. Permukaan dapur juga nampak lebih luas kerana undermount sink berada di bawah permukaan ruang kerja dapur.

*Double Bowl Undermount Sink yang dipasang di Wet Kitchen*

Walau bagaimanapun, undermount sink ini tidak sesuai diaplikasikan untuk kitchen top tile atau concrete top, laminate atau permukaan dapur yang tak tahan air. Sebab tu kami suka gunakan quartz stone top yang lebih tahan lasak berbanding permukaan dapur yang lain.

*Double bowl undermount sink yang sudah siap dipasang bersama white off white quartz stone top yang cantik*

Selain harganya yang sedikit mahal, undermount sink juga agak susah dipasang. Sebab tu kena pastikan kitchen specialist atau golongan pakar yang pasangkan sink. Nak jimat macam mana pun, jangan pandai-pandai pasang sendiri ok.

Boleh tengok gambar dan baca caption untuk tengok step bagaimana undermount sink dipasang bersama quartz stone top. Boleh nampak dapur rekaan Ilusi HafiEzd Design nampak elegan bila dipasang undermount sink dan quartz stone.


*Lukisan rujukan undermount sink mengikut ukuran sink*


*Permukaan kayu dipotong mengikut ukuran tadi.*

*Siap potong!*


*Masukkan sink dan gam bahagian rim undermount sink*



*Quartz Stone top diletakkan secara berhati-hati selepas bahagian top kayu tadi digam*

Siap sudah pemasanagn Quartz Stone & Undermount Sink. Paip boleh dipasang selepas permukaan quartz ditebuk lubang.



Hubungi Ilusi Hafiezd Design melalui emel untuk mendapatkan khidmat nasihat percuma tentang Hiasan dalaman:

ilusihafiezd@gmail.com

Jangan lupa untuk melihat design portfolio kami:


Follow INSTAGRAM kami:


LIKES 

Facebook Ilusi HafiEzd Design untuk lebih Tips Hiasan dalaman!




2 comments:

  1. singgah ptg selasa
    cantiknya deco

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Hanum. Lama tak singgah blog Hanum. jap lagi ke sana. Hehe

      Delete

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!