Thursday, December 8, 2011

Belajar Bidang Seni Reka Dalaman (Interior Design)


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih kepada sesiapa yang melawati blog ini walaupun tuan punya blog asyik ikut *masa* dan *mood* untuk update blog. Maafkan daku. Maaf. Maaf... (Harap ucapan maaf ni ada bunyi *keikhlasan*. Huhu.) Apa pun jadi pada malam ini, aku kena juga update blog ni disebabkan satu soalan oleh pembaca blog bernama Fatihah Zulkaffli. Soalan beliau ialah:

"Sis..susahkah belajar course interior design? Boleh bagi tips tak?"

Untuk pengetahuan pembaca blog sekalian, aku dah lebih dua tahun habis belajar Interior Design atau Seni Reka Dalaman. Dulu aku belajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia atau UIAM dan ada Ijazah Sarjana Muda Seni Gunaan dan Seni Reka (Seni Reka Dalaman) atau dalam Bahasa Inggerisnya Bachelor of Applied Arts and Design (Interior Design) atau AAD (ID). 


*Bukti ada Degree. Haha*

Sebelum dapat ambil kos ni, aku masuk Matrik UIA (sekarang dah panggil Pusat Asasi) ambil jurusan Senibina atau Architecture. Masa di matrik kami belajar perkara-perkara asas untuk design seperti sketches, drawing manually (melukis secara manual), modelling (buat model pakai *gam panas* yang akhirnya melekatkan jari - bukannya melekatkan model!) dan banyak lagi.

Selepas matrik barulah aku sambung degree ambil AAD. Dalam AAD ada lagi 3 kursus atau majoring yang ditawarkan iaitu Industrial Design, Conservation Design dan kos yang paling best yang aku tak pernah menyesal ambil - Interior Design

*Studiomates AAD yang BEST!*

Kenapa aku kata Interior Design atau ID best? ID ni best sebab bidang ni warna-warni. Haha. (Gelak jap. Betul ke statement ni?) Hakikatnya, di sebalik bidang yang berwarna-warni ini memang banyak sangat perkara yang perlu ditempuh dan dilalui semasa aku ambil kos ni. Jadi di sini aku kongsi serba sedikit pengalaman dan tips untuk belajar jurusan Seni Reka Dalaman ni.

1. Perlu banyak Idea dan Kreatif

Untuk pengetahuan semua, kos ID ni tak memerlukan seseorang itu perlu sangat pandai melukis. Sebenarnya tak guna juga kalau korang pandai melukis, tapi idea takde atau idea yang diberi tak logik! Idea tu mesti datang dengan research atau kajian terlebih dahulu sebelum nak diaplikasikan ke dalam design. Kalau idea korang hebat macam mana pun, contohnya nak buat rumah penuh dengan glass atau kaca tapi korang tak tahu macam mana nak construct atau boleh tak benda tu construct, tak guna juga kan? Sebab itulah pentingnya ada kesungguhan untuk membuat kajian sebelum design. 



Seorang pereka juga perlu belajar *meniru* sebelum mereka atau mencipta sesuatu. Kenapa aku cakap macam tu? Sebabnya idea yang kita fikirkan itu mungkin pernah direka dan dicipta oleh orang lain sebelum kita. Tapi kita tak patut tiru bulat-bulat idea mereka sebaliknya kita perlu meniru dan menjadikan ciptaan itu lebih baik dari yang sebelumnya. That's why, design means - solving problems!


Lagi satu, macam mana nak jadi kreatif? Jawapannya sama macam di atas. Perlu ada kesungguhan dan kerajinan dalam mencari idea iaitu melalui majalah, internet dan buku-buku design yang ada kat muka bumi ni. Masa zaman aku belajar dulu, hari pertama studio, dapat je 1st project, petang tu aku dan kawan-kawan dah pergi serbu library UIA untuk pinjam buku sebelum orang lain dapat dulu. (Maafkan saya ex-studiomates!) Tapi sekarang dah kerja setiap kali sebelum mula design, aku akan ambil masa satu hingga dua jam tengok gambar-gambar kat internet sambil sketch *bodoh-bodoh* kat atas kertas sebelum aku mulakan design di 3D.


*Contoh Image Board zaman aku belajar dulu.*

2. Perlu Kuat Semangat dan Sabar

Bidang ID ni memang memerlukan kesabaran yang tinggi tak kira ketika zaman belajar atau zaman bekerja. Fizikal dan mental kena kuat sebab sebab selalu kena stay up buat kerja lebih masa. *Siang mengantuk malam berjaga* tu dah kira perkara standard bagi budak-budak ID dan pelajar course design yang lain. Kononnya ambil Interior Design, bilik sendiri jangan haraplah nak ada ber-design macam tu. Hoho. Dengan drawingnya, dengan board yang pelbagai namanya, dengan material bersepah-sepah di lantai, jangan beranganlah korang dapat hidup dalam keadaan *cantik* bila bekerja ya.



Mental juga perlu kuat sebab akan ada orang-orang di sekeliling korang yang sentiasa tak puas hati dengan kerja korang. Masa belajar, korang kena present atau bentangkan hasil kerja korang kepada lecturer. Kalau lecturer tu baik, dia akan cakap baik-baik benda yang boleh membantu korang improve design korang. Kalau yang bengis ditambah dengan perangai bias atau berat sebelah tu, baru sekejap tengok design korang, dia dah kutuk-kutuk korang. So far untuk rekod masa belajar dulu adalah dua kali aku menangis lepas present depan lecturer. Hahaha. 



Sesungguhnya kalau masa zaman belajar korang dah patah semangat, tak sabar, tak boleh terima teguran atau kutukan, masa kerja nanti jangan haraplah korang boleh survive. Bila dah kerja ni, lagi macam-macam dugaan dan orang yang korang kena face. Sebabnya, bila dah kerja ni korang akan jumpa lagi ramai orang - client, contractor, supplier and worst come to worst boss korang yang ada pelbagai watak. Serius kena banyak bersabar!


3. Perlu Ada Minat dan Memahami Kehendak Bidang

Belajar tak kira dalam bidang apa sekali pun, kalau takde minat memang susah juga kan? Aku dah jumpa ramai orang yang terkandas dalam bidang yang mereka ambil disebabkan faktor tiadanya minat dalam bidang masing-masing. Jadi sebelum korang ambil bidang ID ni, fikir betul-betul ya. Jangan nanti korang dah habis belajar berapa tahun, tiba-tiba rasa dah tak minat bidang ID ni. (Aku belajar 6 tahun ok. 2 tahun matrik dan 4 tahun degree. Nak jadi jururawat boleh? =P ) 



Apa yang aku maksudkan memahami kehendak bidang di sini ialah kenalah faham apa yang dimaksudkan dengan Seni Rekaan Dalaman atau Interior Design ni. Kalau korang fikir ID ni hanya design dan jadi glamour macam Eric Leong, korang sangat silap! Bidang ID ni juga perlukan korang tau tentang detail drawing (lukisan terperinci), quotation (sebut harga), construction (pembinaan), material dan spesifikasi dan banyak lagi. Korang juga kenalah ada skill tambahan contohnya tahu software seperti AutoCAD untuk buat drawing, 3Ds Max untuk buat design (tapi lebih baik tahu buat sketches sebab lagi laju), Adobe Photoshop untuk buat presentation dan korang juga perlu berani melontarkan idea dan pertahankan idea korang tu!

*Mesti tahu buat drawing!*

4. Perlukan Pengorbanan

Masa dan wang adalah dua elemen yang paling banyak dikorbankan oleh mereka yang berada di dalam bidang ini. Masa untuk tidur, masa untuk lepak dengan famili dan kawan-kawan malah masa untuk diri sendiri pun kadang-kadang perlu dikorbankan demi bidang ni.



Wang pula banyak habis masa korang belajar sebab masa tu nak kena beli barang-barang projek dan printing. Aku dulu sebab bajet hujung semester selalu lari, aku buat bisnes sambilan jual keropok dan buat servis printing kat bilik. Haha. Alhamdulillah tak kantoi ya kat Mahallah Asma dulu. Huhu.


Walau bagaimanapun, sebanyak mana pun korang berkorban, janganlah sampai *menghambakan diri* kepada kerja korang tu. Perlu juga pandai bagi masa untuk diri sendiri dan orang lain. Selain itu, sibuk macam mana pun kerja, ibadah kepada ALLAH s.w.t. tu jangan tinggal ye. Kena ingat, rezeki tu DIA yang bagi, bukan datang dari *kerja* kita tu.



5. Perlu Bekerja Secara Bijak

*Don't work so HARD, but work SMART.* Sebagai seorang pereka atau designer, kita kena bekerja secara bijak dan pantas. Kalau sangat teliti atau cerewet pun susah juga. Bila kerja kena siap tepat pada masanya, kita tak boleh nak kerja tu terlalu sempurna hingga menyebabkan kerja dihantar lewat daripada masa yang sepatutnya. Bila kita hantar kerja lambat, kita membuatkan client nampak kita tak profesional dalam bekerja.



Kerja yang dihasilkan juga perlu berkualiti. Bukan *asal siap sudah*. (Dulu aku selalu buat macam ni masa study. Haha. Sekarang dah kerja buat macam tu, memang tak dapat buat sales la. Huhu.) Apa pun kerja yang kita lakukan mestilah yang terbaik dan kerja yang kita buat tu membuahkan hasil yang boleh menggembirakan kita atau orang lain. Insya-Allah.


6. Perlu Ikhlas Dan Bersungguh-sungguh

Tak kira bidang atau kerja yang kita buat, kita kenalah ikhlas dan bersungguh-sungguh ketika belajar dan melaksanakannya. Satu tips aku bagi kalau nak berjaya dalam bidang ID, jangan kedekut ilmu. Kalau ada benda nak kongsi, kongsi je kalau mampu. Ilmu kalau tak dikongsi tak ke mana pun. Tapi jangan pula terkejut kalau kita buat baik dan kongsi ilmu dengan orang tu, di belakang kita orang tu cakap macam-macam pasal kita... (Macam ada pengalaman kan? Huhu.)



Satu lagi kalau nak berjaya dalam bidang Rekaan Dalaman ni kita kenalah rajin dan bersungguh-sungguh semasa belajar dan bekerja. Semasa belajar, selain subjek design atau studio, kita juga kena ambil subjek-subjek lain. Jangan sebab terlalu fokus atau nak score sangat subjek design tu menyebabkan kita abaikan subjek-subjek lain. Pernah jadi ada orang yang terpaksa ulang semester belajar sebab gagal subjek yang bukan subjek major yang mereka ambil. Jadi jangan ponteng kelas ya!


Aku harap apa yang aku kongsi ni dapat menjawab soalan adik Fatihah Zulkaffli dan semua yang ada soalan tentang bidang Seni Reka Dalaman atau Interior Design ni. Aku mungkin belum lagi hebat dalam bidang ni tapi kalau ada sesiapa nak tanya lebih lanjut pasal ID bolehlah tanya aku. Insya-Allah, apa yang boleh dijawab aku jawab.



Sekian saja nukilan saya pada malam ini. Selamat berhujung minggu!


P/S: Masa tulis artikel ni rasa rindu sangat dengan KAED & Studio AAD. Oh, rindu UIA juga!


*Studiomates AAD 2nd Batch in Memories*

Iklan Tambahan: 
Dipersilakan juga melihat Design Portfolio saya: Dian Design (klik sini)

318 comments:

  1. aku juga ridu kaed & aad studio. everything.. yg x blh lupa, rindu ko ngn izat. ble la nk jmpa, lepak2 sesama kte ber3 ni. huhu..

    ReplyDelete
  2. salam... Amy da tgk portfolio akak. mau riban-riban kalau nak pakai khidmat akak ni. hehe. Best lah tgk org berjaya macam akak. rekaan akak nmpk ringkas tapi elegan. Lagi-lagi dapur yang wall warna purple tu. cantik sangat:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum kak, saya srkarang study di kolej swasta course diploma interior design. Boleh ke saya sambung degree di ipta? Berapa pointer? Dan kalau saya terus bekerja lepas diploma, macam mana peluang pekerjaan?

      Delete
  3. owh, bes baca post ni. Mmg betul pn apa yg ko tulis2 ni. Lagi satu, kena try get along dgn semua member studio spy bila kerja group senang, nak2 dulu asik switch member je setiap kali group assignment :)

    rindu suasana studio, skrg semua dah tua,hohoho!

    ReplyDelete
  4. kalau x sabar and rindu mak an balik aje, boleh tak jadi id berjaya..............heee

    ReplyDelete
  5. oh. gambar last tu sangat nostalgia. zaman muda, bujang, kurus dan paling happy sekali.. aku pun takde gambar ni dalam PC. huhu

    anyway, its a good article. worth sharing!

    ReplyDelete
  6. @lyn
    Semalam baru jumpa.Insya-Allah hujung bulan ni *reunion* lagi ya...gambar2 aku mesti ada ko & Izat..sibuk je..haha

    ReplyDelete
  7. @Kimmy Kazuma
    Wslm. Thanks Amy sebab selalu datang lawat blog ni..appreciate that.Tq

    ReplyDelete
  8. @one two
    Haha..betullah cakap kau tu. Nak kena *masuk* dengan semua studiomates.kalau tak group work tak jalan la..

    heh,kitakan satu group buat dokumentari *kompang* dulu..best & adventure tul masa tu...

    ReplyDelete
  9. @anita
    amboi..asyik homesick je dia ni...sila kurangkan *manja* tu ye..insya-Allah Nita boleh jadi designer yg berjaya nanti..amin~

    ReplyDelete
  10. @myadlan
    Alan..tula..masa tu *bujang* lagi...tapi part *kurus* tu aku rasa sampai sekarang pun kau kurus! Haha..Next time mungkin nak buat entry pasal budak studio AAd lagi..rindu!

    ReplyDelete
  11. SAYA MINTA BENDA-BENDA BERSENI NI..

    ReplyDelete
  12. @ezd

    aah,bes2 time group kompang tu, huhu.

    Rindu kenangan2 bes kat studio, yg tak bes tu tepis jauh2, hahaha!

    ReplyDelete
  13. nanti kalau i ada rumah boleh lah i minta cadangan yang ariff :)

    ReplyDelete
  14. Salam...best entry dlm blog ni...terima kasih..seleps bca blog ni saya rsa lbh bersemangat...jadi untk persediaan, sya nk tnye skit..sebelum pegi interview ap persiapn yg akak lakukn?? Sbnrnye sya dh lme minat bdng ni tp sya ragu2 coz ma & ayh sya x bg...wlaubgaimnapun, sya ttp nk pilih course ni...terima kasih..

    ReplyDelete
  15. slam,sye nie minat sngat2 dngan interior designer .tp dsebabkan kraguan sye.skrang sye seorng pljar jursn nursing dan sye rse mnyesal sngt...dan minat tu msih de dlam diri saye.sye slalu brfikir adakah sye msih berpeluang tuk mengikuti bidng nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...peluang nak belajar id mmg ada bila2 kita nak.syaratnya kena ada kesungguhan,komitmen dan kesabaran untuk berada lama dalam bidang ni.kalau nak sambung belajar,cuba apply di kolej swasta atau uitm.diploma dah cukup.sbb bidang ni tak pandang sangat taraf akademik,yang penting rajin dan bersungguh2.itu pendapat sy yang dah kerja 3 tahun lebih dalam bidang ni...all da best!:-)

      Delete
  16. Assalammualaikum,kak klu kita nak sambung course interior designer mesti amik bidang architecture dulu ke?klu dr bidang Art and design agak2 boleh apply interior designer tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      Nak sambung bidang ID tak perlu ambil bidang architecture dulu.Apa2 bidang pun boleh masuk.Cuma kena mula dari awal baliklah kalau nak ambil ID ni.Rasanya boleh sambung dari Diploma Art & Design ke Degree ID

      Delete
  17. thanks kak. berapa cgpa untuk ID? tinggi tak? dioarang ambil berdasarkan result exam u atau spm? mnta maaf saya banyak bertanya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jap,soalan ni untuk sambung belajar ID atau bila kerja ID?confuse.huhu.Kalau nak sambung belajar ID,result biasa2 pun ok je.asal ada A boleh je kot...Tapi masa kerja,Jarang company yang nak ambil bekerja tanya CGPA.selalunya kalau kita ada banyak skills terutama tau guna software-AUTOCAD,3DS MAX & Photoshop,senang kita diambil bekerja.Apa2 pun yang paling penting kenalah rajin dan smgt buat kerja.Barulah bos sayang..ewah..

      Delete
  18. assalam kak, nak tnya, sya nanti kna col interview untk course nak blaja interior design.. so apa patut prsdiaan yg saya msti buat? apa soalan yg slalu kna tnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      Dik,akak dulu tak pergi interview kat UITM untuk course ID sebaliknya Architecture.Tapi rasanya soalan diorang akan tanya lebih kurang sama.Masa akak dulu mereka tanya siapa nama architect yang famous.Tapi kat Malaysia ni takde ID yang famous sebab takde yang *mencari publisiti* sangat pun.(Jangan sebut Eric Leong sebab dia bukan Interior Designer,dia Interior Decorator). Tips akak,kalau dia tanya kenapa nak ambil ID cakap sebab nak *berkhidmat untuk orang ramai,nak bagi orang ada ruang/space yang cantik dan bersih,etc.

      Harap tips2 ni berguna.:)

      Delete
    2. ohh thanks..saya pilih ID ne pun sbab minat sngt tentang design sesuatu.. hmm tpi saya ada kurang pasti ckit tentang interior design ne, nanti dia tnya saya' apa yg saya tahu tentang ID ne?? so akak boleh jelas kn ckit tak..

      Delete
    3. Interior Design maksudnya ialah:

      "multi-faceted profession in which creative and technical solutions are applied within a structure to achieve a built interior environment"

      Atau dengan kata lainnya,satu profession/bidang yang menggabungkan daya kreatif & penyelesaian secara teknikal untuk diaplikasikan dengan turutan yang betul untuk membina atau menghasilkan ruang atau persekitaran dalaman.

      Maknanya, ID ni bukan untuk tunjukkan satu ruang tu *cantik* saja tapi mestilah mempunyai fungsi yang baik.Contoh,kalau kita buat rumah,kita tak boleh nak letak semuanya marble sebab nak bagi tempat tu nampak cantik dan *grand*.tapi apply marble di certain area je supaya boleh jimat cost dan setiap ruang sng dibersihkan.Lagi satu- design bermaksud "solving problem" so bila kita design,kita kena fikirkan design yang boleh menyelesaikan *masalah* orang,bukan tambahkan masalah.Sebab dalam ID,selain drp design,kita kena tau construction wise seperti macam mana nak pasang kabinet,wiring & lighting,furnishing (macam fabrik dan kayu),etc.Banyak benda kena consider dik.Bukan susun pasu & pasang lampu macam Eric Leong tu ye.Huhu..Harap membantu & all da best for your interview!

      Delete
  19. ohh okey.. baru bleh faham ckit.. thanks kak for the info.. sori ye kak buat akak busy ckit.. so doa kn smoga saya lulus interview nanti ye.. Assalamualaikum :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe.ilmu bukan untuk disimpan,tapi untuk dikongsi.semoga berjaya dik.waalaikumsalam..

      Delete
  20. Assalamualaikum Kak, saya mmg minat interior design ni. Saya baru form4 bercita nak jadi interior design. Kalau nak jadi interior design kena ambik subjek seni ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam dik...Nak jadi interior designer tak wajib ambil Seni.akak dulu pun takde ambil subjek seni.tapi ambil subjek lukisan kejuruteraan.tapi paling penting,adik pass SPM dan pilih universiti yang ada ID. (UITM,UIA atau USM)

      Delete
  21. hi...assalamualaikum...saja singgah nak comment saja-saja...apa-apapun selamat menjadi seorang designer yang terbaik..insyaAllah...actually I am also an interior designer tapi graduate from UiTM Perak la...almost near to 3years practice as an id...tengok ur portfolios banyak buat residential ngan display design ya...nanti try explore lagi macam-macam pasal other design jugak...me alhamdulillah semua jenis design dah pernah buat...event architecture pun ade buat...tapi semua tu rezeki dari Dia...buat all the best...if ada peluang...go for international design firm...dapat explore lagi macam-macam pasal detailing sebab ID is not juz visualised in #d software but also the beauty inside the cad detailing... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam..thanks datang singgah..oh, awk ni mesti amik diploma kat uitm perak ye?sama batch dgn heri n wawa ke?ke batch amy azmie?huhu..sy dah 4 thn kerja id..mmg lg suka buat pject residential berbanding commercial...dah kerja byk company + freelance...dah namanya Interior designer,saya bukan buat 3D je..klu buat 3D digelar 3D visualizer..n klu buat cad detailing n drawing consider a draughtsman la kan...as ID kena tau pasal constructions,material specs,quotation,sales..semua tu saya buat...sebab 1 day nak ada company ID sendiri...all the best utk awak juga ye...selamat buat main garisan autocad!:-D

      Delete
    2. Khairul Ikram bin MokhatrAugust 17, 2012 at 3:52 PM

      eh, kenal amy azmie eh, she's my ex ehem-ehem... :p and she's my junior...and wawa is my senior...wawa batch 47th, I'm from 49th... ye eh...ok la tu...surely banyak pengalaman rite...I'm currently eith an architectural practice firm and I'm their OID coordinator, experience before pun banyak kat international design firm and bila masuk international, implementation of conceptual design memang sangat banyak...kalo local firm jarang bermain dengan concept...usually more to budget and practicality right...tapi masing-masing ade pengalaman masing-masing...cuma kami di uitm dididik dengan implementation of concept and style...and maybe style uia lain... ;)

      Delete
  22. Nak ambil ID ni kena belajar lukisan kejuruteraan dulu ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu Dik.asakan ada rezeki nak ambil kos + minat + usaha bersungguh2.Insya-Allah boleh

      Delete
  23. sist, saya nih tak reti melukis pon, xde basic pasal lukisan pon , melukis pon main conteng2 je, tapi saya berminat utk belajar seni2 , dan saya dpt interview utk kos art&design , saya rase mcm nk pergi sbb saya nk merasai diinterview ,huhu, kalau lah saya boleh kos tersebut perlukah saya teruskan kearah kos ini ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak reti melukis tapi reti conteng2? Tak kesah dik. Kadang2 daripada conteng2 lama2 boleh jadi pro dalam contengan.Bidang seni atau art & design ni luas...dan kebolehan melukis ni sebenarnya boleh datang dalam dua cara. 1.BAKAT 2.RAJIN... :)

      Delete
  24. salam kak...saya nie minat interior design nie..biase nye klau nk ambik jurusn nie kne brpe A kak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm...tak sure la dik..akak dulu SPM 4A je..huhu

      Delete
    2. ow...ok...trme ksih akq...

      Delete
  25. Salam kak...gaji untuk ID ni slalu brape? n adakah pluang pkerjaan untuk ID ni bnyak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak kerja ID sebab duit, untuk pengetahuan adik gaji ID tak banyak.Peluang kerja mmg banyak,tapi gaji sikit. Apa-apa pun rezeki Allah yang bagi. Realiti hidup gaji makin bayak,makin banyaklah amanah dan tjwb kena pikul

      Delete
  26. salam kak...nak tnyer..klau yg lpsan SPM nak amek ID..flow dia mcm mner ek??which one is better??klau amek asasi..asasi ape yg boleh amek degree ID??or kene amek diploma atau matrukulasi??sbb saya nyh pon dlm kebingunan nak applu dlm UPU nnti..hope akak dpt bntu saya..thanks.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam.

      ID kalau IPTA awam hanya ada di UITM,USM dan UIA je. Kalau kolej swasta mmg byk mcm Lim Kok Wing,MIA,PJ Cad,etc.

      Kalau nak masuk IPTA awam:

      UITM-Apply diploma.diploma kat Sri Iskandar,Perak.Tapi UITM ada interview dulu.Interview ada ujian melukis + soal jawab dgn lecturer sn.So depends dapat atau tak la ms interview.

      atau...

      Apply Matrik Biasa dan terus ke Degree ID.Tapi tak sure kn amik aliran yang mana.Tapi kalau dr matrik masuk Degree tak berapa bagus sgt sebab tak belajar basic Id ms diploma.

      USM- Kena ambil STPM/masuk Matrik.Then masa degree baru apply ID.Tapi susah gak nak masuk USM.Selalu dia utamakan budak STPM.Akak ada kwn ambil STPM pastu sambung degree kat USM.Result dia mmg gempakla masa STPM.mungkin sbb tu sng dpt.

      UIA- Kena masuk Pusat Asasi UIA kat Petaling Jaya.Apply bwh kos Architecture & Environmental Design. Kalau result ok masa kat pusat asasi baru boleh pilih lepas tu nak sambung kos ID (dalam kos Applied Arts & Design) atau kos2 lain macam architecture,landscape, Urban Planning atau QS.

      Cara akak dulu masa isi borang UPU.

      No 1-Architecture (UITM)
      No 2-Interior Design
      No 3-Architecture & Environmental Design. (UIA)

      ada rezeki dapatlah salah satu kat atas tu.doa banyak2 dan harap result SPM adik ok...aamiin

      Delete
    2. ok kak..terima kasih sbb dah byk membantu saya..skrg saya dah paham..terima kasih.... =)
      tp saya nk tanya..hmm...ape je yg kita akn belajar time asasi n degree tuh ek??

      Delete
    3. Kalau adik nak suruh akak bg course silibus kat sini mmg panjang dik. Apa kata adik research sendiri di website universiti yang adik nak apply tu. Rasanya da.Sebab akak takut silibus dah bertukar since akak pun dah grad berapa tahun ni dik...Semoga berjaya *google* info tu.Usaha tangga kejayaan dik!

      Delete
    4. owh..ok2...thanks kak..sorry byk tnyer pulak.. =)

      Delete
  27. assalamualaikum..
    kak nak tumpang bertanyan ni..
    apa syarat yg perlu utk nk msuk UIA.?
    mira ni baru je lepas spm, pening nak isi borang upu.. btw, infomation kat atas byk jgk membantu..
    tapi bole tau tak yg kalau nak msuk UIA mmg kena ada basic Arab ke?
    mira ni lepasan skolah sains je, so, takde la ambik bahasa arab pun..
    teringin sgt2 nak msuk UIA, mmg dah lama jadi cita2 nak msuk sana..
    tpi sedih sbb asyik dengar org kata yg ambik bahasa arab bole la dapat..
    kalau takde basic tak boleh ke kak?
    harap sangat2 kakak dapat tolong (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam

      Nak masuk uia tak perlu ada basic bahasa Arab.coz akak pun takde..tapi awal2 masa taa'ruf week/orientasi ada exam arab dan english.kalau exam arab tak lulus kena belajar bahasa arab sekurang2 nya 1 semester masa asasi.So try je apply uia.tapi setiap course ada requirement masing2.contohnya nak ambil engineering subjek KIMIA kena kredit.

      Delete
    2. thanks for the info..
      mira memang erminat nak masuk asasi seni bina ni dari sblum ambik spm lagi..
      memang target nk pegi asasi seni bina dekat UIA..
      sebab tu nak tau kelayakan utk msuk UIA dlm asasi seni bina tu..
      kalau macam mira yang takde basic LK lgsg ni bole ke?

      Delete
    3. Takde LK boleh masuk Asasi Senibina juga.Sebab ramai kawan-kawan akak budak akaun pun dapat masuk Architecture.All the best

      Delete
    4. ok.. alhamdulillah..
      thanks a lot Kak Aira (:
      u've help me a lot..
      tolong doakan mira dpt yang baik utk result SPM nii (:

      Delete
  28. Salam..
    saya nak mohon upu..
    dalam cos Architecture dan ID..
    macam akak juga..
    saya pelajar lukisan kejuruteraan juga tapi tak minat kat kejuruteraan..lagi suka seni bina..
    kalau amek asasi uia/seni bina politeknik de interview macam uitm ke..??
    saya mcm tak yakin nak amek yang kena interview ni..
    boleh share pengalaman akak pergi interview kat uitm tu..?
    macam mana pula kalau gagal dalam exam arab dan english masa orientasi..?? english saya kurang sikit..
    dan lagi satu..kalau amek asasi seni bina kat uia tu boleh sambung amek architecture pula ke lepas habis asasi..
    maaf banyak sangat soalan..tak tahu nak tanya siapa dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam.
      akak jawab satu2 la soalan adik ye...
      -kalau asasi uia takde interview.tapi politeknik tak sure ada interview n Id ada ke tak.architecture adala...
      -akak dulu interview uitm utk architecture.menyesal gak apply architecture masa tu sbb ikut ckp mak..huhu..akak pergi letak 1st choice architecture dlm borang upu so kn pergi interview dorg.masa interview laaaaamaaaa sgt.tak tau la sistem dorg buat macam mn, mungkin skrg dah improve kot.interview tu 1st ada ujian melukis (lukis objek sfera,cubic,etc) then baru ada interview ckp2 dgn lecturer.masa tu akak kantoi LK dapat D7 so lecturer tu pertikaikan plak blabla..malas nak layan...last2 mmg tak dptla uitm tu...huhu

      anyway adik boleh rujuk blog kak Sophie yg skrg tgh sambung part 2 architecture kat UK.Dia ex-uitm.mungkin dia boleh bg tips lagi byk pasal archi kat uitm...

      blog: http://sophiealyahya.blogspot.com/

      -takde punya adik gagal ujian english tu..kalau plg truk pun kena masuk kelas english balik level 2...pastu kena amik asasi uia 2 thn bru boleh sambung degree lagi 4thn/5thn. Arab tu standardla..akak pun fail..tapi kena belajar arab gak lepas tu..ustaz pun hensem..huhu

      -lepas sambung asasi seni bina tu boleh sambung architecture (senibina),urban planning (perancangan bandar)landscape architecture (senibina lanskap), quantity surveying (ukur bahan) dan applied arts & design (bwh ni ada course - interior design,industrial design & conservation design).

      kesimpulannya sebelum nak masuk course yg adik nak tu,buat research dulu.tau skop kerja macam mana supaya nanti tak buat kerja separuh jalan.apa2 pun all the best.semoga result adik cemerlang dan boleh masuk course yg adik nak..wassalam

      Delete
  29. salam. akak, sy ni pljr matrikulasi jurusan sains. sy minat bidang rekaan & sewaktu dgnnya n tp nk tnye akak jugakla, mse degree tu, kne bljr math ngn fizik tak? sy kantoi sikit subjek math n fzik ni..hehe. harap akak boleh jelaskan sikit ape benda yg kne bljr dlm course id ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.Math dan Fizik tak payah belajar kalau kat UIA.Tak sure U lain macam mana.

      Course ID akan belajar pasal drawing dan design.Construction.Space Planning.Furniture making.Material.Kira2 harga Bill of Quantities,etc.

      Sorry to say bila adik dah msuk matrik,peluang untuk ambil course ID agak ssh. Hanya dua universiti yang tawarkan ID selepas matrik iaitu USM dan UITM. USM susah nak masuk sbb mereka tak ambil ramai student dan lebih suka ambil lulusan STPM. UITM pula lebih utamakan mereka yang ambil diploma di UITM sebab mereka ada *basic* masa diploma.

      Apa2 pun semoga pointer adik tinggi untuk sambung ID.All the best

      Delete
  30. Akak,
    sy lepasan spm tahun lepas.
    nk tanya ni.. course ID wajib ambik seni tak? sy nk masuk uitm tapi x tau berapa credit yg mereka nk..

    ReplyDelete
  31. Akak,
    sy lepasan spm tahun lepas.
    nk tanya ni.. course ID wajib ambik seni tak? sy nk masuk uitm tapi x tau berapa credit yg mereka nk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak wajib ada pendidikan seni. Tapi kalau apply uitm ada interview dan ujian melukis sebelum dapat join course ID

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  32. Salam ..kak...laptop ape yg ok (yg akak guna)..untuk ID ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. Untuk ID akak tak suggest guna Laptop sbb banyak software yang digunakan semasa buat kerja Id tak sesuai digunakan di laptop.Kebanyakan Id gunakan PC dengan spec yang tinggi mcm processor sekurang-kurangnya I3 untuk buat 3D. Lagipun kalau dah kerja mmg buat kerja semua guna PC. Bukan Laptop.

      Delete
    2. Thanks kak. Satu lg...mase blaja ID ni bnyak guna math x? Maksud saya math yg mcam addmath tu.

      Delete
    3. Add math takde..tapi byk guna kira2 untuk buat BQ (bill of quantity) atau quotation untuk kira harga materials & construction...

      Delete
  33. as salam.. sy lepasan spm 2012.. sy dlm proses utk memohon upu.. mmg da fixed mind nak amek ID.. and makin semangat ble kputusan ckup baik utk amek asasi seni bina rather than diploma.. alhamdulillah.. sy nak tau, klu msuk asasi seni bina nie bpe lme? biasenye asasi setahun je kan? lps tu klu sy nak further dlm applied arts&design tu.. bpe thun pulak? klu smpai 6 thun.. sme la mcm sy amek diploma interior 3 thun lps tu smbung ijazah lg 3 thun... ye ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..asasi senibina boleh jadi 2 tahun atau setahun..kalau nak further applied arts n design tambah lagi 4 thn. mmg agak lama tapi akak suggest adik apply both diploma from uitm n uia.mana yang dapat tu kira itulah rezeki yg Allah nak bagi...akak bukan nak kata apa,kedua2 uia n uitm masing2 ada kelebihan tersendiri. uitm Id dah establish lama tapi kebanyakan dorg lepas abis diploma tak ramai dapat sambung degree. Tapi kalau di uia,ID masih baru tapi abis asasi confirm akan sambung degree.. (tapi kalau nak opinion direct dr akak mmg akak suggest amik UIA la sebab Uia sgt best + environment Islamic tu ada di mana2.huhu) Semoga adik dapat buat keputusan yg bijak n terbaik. All the best!

      Delete
  34. salam..
    kak, saya nak tanya ni. masa akak study asasi senibina dan reka bentuk alam sekitar dulu akak belajar apa ye? subjek apa yang ada? maybe akak bole buat entri baru pasal ni pulak? terang kat sini pun boleh. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..lama sgt dah akak tinggalkan matrik uia (tgk skrg pun nama dah tukar asasi uia) so mmg tak ingat sgt apa yang akak bljr 8 tahun lepas. Masa kat matrik uia / bwh course AED (Architectural Environmental Design) kami belajar asas2 melukis (sketches),architectural lettering dan medium2 untuk melukis menggunakan pensel warna,marker,water colour,etc. Kami juga belajar math & economic,buat model sculpture yg simple,landscape,etc. Serious dah banyak lupa. Yang paling takleh lupa kena belajar english setiap sem sampai la ke degree..heh...Mungkin sebab tu UIA ni bdk2nya koje *skipping* je...

      Delete
  35. Salam kak. Sya berminat nk buat foundation in art n sambung degree in architectural design. Tp confuse benda ni sama ke? Atau harus buat diploma in id saje dah cukup? Sya minat id. Ingat nk buat di city u pj. Architectural design sama dgn id jgk? Time kasih kak tlg jwb ye.. Intake april n mei 2013. Tq.
    Dari: piya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..apa maksud adik foundation in art?fine art/seni halus atau art & design/ senireka? kalau nak sambung degree in architectural design kn ada sijil/diploma architecture gak,baru boleh sambung. Diploma ID cukup untuk pergi jauh kalau orang tu banyak computer skill dan rajin untuk explore banyak benda.Tapi kalau nak gaji up kena ada degree la dik...architectural design tak sama dengan ID.

      Delete
  36. salam akak, kalau nak ambil ID ni kalau tak ambil subjek seni msa spm pun takpe kan (kalau nak apply for both local and overseas uni)? pastu, lepas spm nanti kena apply asasi apa? tq akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.Tak perlu ambil subjek seni untuk ambil ID. Lepas SPM boleh apply asasi UIA atau Diploma UITM.

      Delete
  37. assalam, agak2 range gaji kerja sbg interior designer ni brape ye akak? pastu nanti kita akan kerja dalam company jenis yang macamana? peluang kerja sbg ID ni banyak ke skarang(tapi saya calon spm tahun hadapan..hehe)?

    maaf ye akak sebab saya tny byk soalan bertalu-talu ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.Maaf la ye dik. Bukan akak tak nak jawab semua soalan adik.Cuma akak cadangkan adik belajar betul-betul,dapat result SPM yang bagus dan lepas tu try apply cos ID kalau adik berminat. Pastu kalau memang rezeki adik dalam bidang ni,insya-Allah adik dapatlah kerja dalam bidang ni dan gaji yang selayaknya. Bukan akak tak nak cerita panjang2 cuma akak nak adik pasang niat awal2,yakin rezeki ni Allah swt yang bagi,bukan manusia yang tetapkan..wallahualam

      Delete
  38. salam.. akak betul ke yang akak ckp tu psal ujian mse interview tu? aduh saya minat je ID tapi tak thu tokoh2 ni.. lgi 2 minggu nak interview, apa yang patut sya buat? saya kena sediakan apa?? takut kalau tak lepas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm...akak suggest adik mantapkan skill melukis/sketching sbb masa tu ada ujian on the spot melukis..yg interview tu just research skit2 psl ID..course Id pasal apa,etc..kalau tokoh2 kat Malaysia ni takde tokoh ID lagi..(jgn tercakap Eric Leong tu ID plak sbb most ID kat Malaysia tak iktiraf dia as Interior Designer sbb dia sebenarnya Interior Decorator)

      Delete
    2. ok.. tapi selalunya kalau ujian melukis tu lukis apa?? sya dah 3 tahun tak melukis.. dapat akaun.. nanti kalau saya conteng je takut lect tu kata saya memain... apa-apa pun terima kasih ye kak ^^

      Delete
    3. Zaman akak dulu (tahun 2003) kene lukis objek2 geometrik mcm kubik,bola,piramid,etc...alah,lukis benda simple je...Cuma adik kena buat research la sikit.Zaman dah moden dik...Buka je internet mesti ada tutorial nak belajar sketches... Practice makes perfect.All the best!

      Delete
  39. assalamualaikum, kak saya nak tanya, spm result saya teruk tapi saya berminat nk amik course ni, kalau saya pergi interview seni reka & seni lukis agak2 ada chance tk dia tukar pergi interior design ni? :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam...rasanya kalau dah interview art & design /seni reka n seni lukis ssh kot nak tukar pergi Interior Design.Sebab masa dia pilih pergi interview tu mesti dia tgk result adik layak masuk ID atau art n design...try tny lecturer sanala...coz akak dulu minta architecture (pilihan pertama) kat uitm & dpt interview sn,tp dapat architecture kat UIA (pilihan ketiga.maksudnya lepas interview tak tentu lg dpt atau tak course tu...

      Delete
  40. Salam akak . Sya dapat 5A je dlam spm . Fizik saya C dan kimia sya D . Agak-2 lpas tk ambik course ni . Saya ad apply course ni untuk UIAM ni . Peluang sy untuk dapat asasi ni cerah ke ? Sy tak dapat matrikulasi . :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..dulu akak punya spm pun 4a..fizik C,kimia D...tp zaman akak dulu tak mcm zaman korg sng2 dpt straight A's..budak dpt 3A pun lps masuk uia dulu..skrg taktaula dik...byk2 doa..kalau dah mmg rezeki adik dpt course ni,insyaAllah,adala tu..

      Delete
    2. Belajar bidang asasi ni , ada jugak ke kimia atau fizik terlibat ? Takut jugak kalau ambik asasi ni the ada terselit kimia or fizik

      Delete
    3. Asasi uia architecture takyah belajar kimia n fizik dah..tp math mcm add math ada n bljr economy...kat uia plg byk bljr english..haha

      Delete
  41. Terima kasih akak . Hehe . Doakan sy dapat course ni ye akak .

    ReplyDelete
  42. Salam. Nak tanya asasi senibina UIA ni tak perlu interview ye? Sbb yg UM dh kena panggil tapi saya tak dpt. Harap2 ada chance kt sini. Pelik jugak walaupun syarat2 ada tapi gagal.Agaknya kena dpt straight A's kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..yup..asasi senibina uia mmg tak payah interview...cuma bila masuk asasi ni tak smua dapat sambung architecture ms degree..quite risky...

      Delete
  43. Salam... saya ada mohon asasi senibina UIAM pilihan ke2 lps UM kemudian baru Uitm. UM & UITM pun tak de panggil saya setakat ni.Dikhabarkan UM dh mula panggil, UITM hmm ntahlah.Sy berharap dpt UIAM ni sbb betoi2 minat arkitek.Saya dpt 6A3B yg B tu BM,Chemistry&Add Maths.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...erm...benda ni berantung kpd rezeki Allah dik..akak dulu pun uiam pilihan ketiga lepas archi uitm n id uitm...dah lps interview archi tu akak mmg pasrah rs takkan dpt then alhamdulillah dpt uiam..utk pengetahuan adik,kalau adik dpt uiam tp course lain,adik juga boleh mohon tukar ke archi sbb ada ramai bdk uiam yg tukar dr engineering ke archi..ada yg tukar ms orientasi n ada yg tukar lps satu semester...tp itu uiam la..u lain akak tak sure..doa byk2 k...

      Delete
  44. Terimakasih kak, saya ada gak mohon UIA Asasi Sains Fizikal pilihan ke lima.Harap2 dapatlah.

    ReplyDelete
  45. salam kak,saye nak tompag tanye bleh,nanti kalo ad tmuduga..nak kene bwk portfolio kan..saye konfus,nak lukis ap ye..hrap akak dapt membntu..time kasih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...adik interview bila?sbb akak bru tgk ex-lecturer akak interview student kat uitm last week...ada lg ke interview?pastu ada ke kena bw portfolio?tak taula dik..akak dulu interview lukis objek2 mcm sfera,kubik,etc je..bw pensel yg tajam n pensel jela kot...

      (sila baca komen2 di atas pasal pengalaman interview..thank you..)

      Delete
  46. Kak!! alhamdulillah, saya dpt temuduga utk course rekabentuk dalaman utk USM dalam masa seminggu lebih sj lg! Nervous sgt sbb inilah 1st time sy dpt interview..sy lepasan matrik (bidg sns yg mna sy x minat tp alhamdulillah survive jgkla wlpun suffer, plus dkt skolah mngah sy tdk ambil seni (tp sy minat (>_<))..lps ni x mau lg smbung sns, sy nak further apa sy minat :) ) erm kak, klau interview tu, dia suruh lukis2 ja ka atau ada kena soal2 apa2 bnda? dan dia minta bwa portfolio hasil kerja..mm, apa tu? sorry pnjg pula..aslnya nak tya portfolio hasil kerja ja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...congrats to you sbb dapat panggilan interview.Bukan senang tu nak dapat ID USM.Akak dah tanya kawan akak yg pernah belajar di USM.Dia kata masa batch dia interview ni takde lagi tapi batch lepas dia ada interview.Part interview USM akak tak sure mcm mana,mungkin macam UITM juga,mereka tanya pasal background kita,design yang kita suka,etc. Part portfolio tu kata kawan akak adik kena bawa sketches atau hasil kerja adik.Macam mana nak buat sketches adik boleh rujuk tutorial di internet atau boleh beli buku belajar sketch. Salah satu buku yang famous untuk belajar sketches adalah drp *Francis DK Ching*.

      Delete
    2. terima kasih kak..mm, portfolio tu sy perlu bukukan atau dlm paper2 biasa? mm, kena start sketchingla ni kn kak? hehehe..
      Thank you kak for being so helpful! Especially buku tu..^^

      klau akak tdk kisah, bleh sy tau apa beza landskap dgn rekabentuk dlmn ni? sbb bila seach gmbr dkt internet, sy rsa teruja utk kedua2 skali..

      Delete
    3. Suggestion akak buat sketches / portfolio dalam buku sketch.Sebab Effect sketches atas kertas lukisan lagi cantik berbanding kertas biasa.Nak jadi lagi menarik,tambahkan imej atau gambar2 idea sebelum sketch.

      Landskap tu - exterior part / bahagian luar rumah. Contoh taman yang ada pokok2,kolam,etc...

      Rekabentuk Dalaman - Interior Design.
      Contoh - Bilik Tidur,Dapur,Lobby,etc

      Delete
  47. oh..terima kasih!
    em, last question klau akak suggest lukis apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erm..kalau akak,akak suggest lukis interior space punya view...

      Cth macam kat sini:

      http://www.google.com.my/search?q=interior+designer+sketches&hl=en&gl=US&source=android-browser&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=zZGIUfa2O8qHrgeNkYHACQ&ved=0CDMQsAQ&biw=1280&bih=800#biv=i%7C5%3Bd%7CNwAoxK6o0FVgOM%3A

      Atau furnitures

      Delete
    2. TERIMA KASIH kak! terharu dan berhutang budi sy dgn akak sbb tlg sy dan siap bg address lg >.<..terima kasih kak!

      Delete
    3. kak..ini betul2 soalan terakhir, bleh sy tahu apa software yg bleh buat design2 ni?

      Delete
    4. Ada 3 software yg seeloknya ID tahu guna...
      1.AutoCad
      2.3ds Max
      3.adobe photoshop...

      2 software boleh explore sendiri...tapi 3ds studio max kena berguru belajar sebab software ni sgt susah untuk belajar sendiri...

      Tp utk interview,buat hand sketches dahla dik...kalau rajin baru warna kat photoshop..


      Delete
    5. ooh, OK ^^ TERIMA KASIH byk2 kak!

      Delete
  48. salam...akk sy nk tnye nie.
    sy dpt twran DID(interior design) d kolej yayasan pelajaran johor..
    ape kelebihan DID kat kolej brbnding uni?
    kalo senibina ade part I,II,III..
    senibina WAJIB ada pngiktifan bwh LAM (lembaga arkitek malaysia)untuk ke part II...
    ID pule mcm mne?? perlu pngiktifan juga?
    itu saja terime kasih...>.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam

      minta maaf dik,akak baru tau kolej yayasan pelajaran johor tu ada course ID.tapi akak respectla adik amik tau pasal senibina yg ada part I,II,III.. tu...

      Diploma ID di kolej dan universiti rasanya tak banyak beza.Cuma mungkin kalau di kolej kemudahan tak banyak dan lecturer lebih menekankan konsep dan design berbanding design dan research.tapi kalau ada diploma dan degree skop gaji akan berbeza.lagi2 kat company besar atau international company.

      Untuk pengetahuan adik,ID buat ms ni tak perlu ada pengiktirafan untuk set up company.Ada je ID yang ada kelulusan Diploma je tapi boleh buka company sendiri sebab ada banyak skill dan pandai bisnes.

      kesimpulannya ID tak pandang sgt kelulusan tapi lebih kpd kesungguhan msg2 dalam bidang ni...wallahualam

      Delete
    2. kolej yayasan johor under utm sbnrnye...sy nk amek architecture sbnrnye tapi x kesampaian sbb upu x lepas.. kbetulan dpt ID...hehehe...
      apeape pon trima kasih kak sbb mmbntu sy..
      smoge allah swt mmbalas jasa baek akk..
      ^_^

      Delete
  49. Asslamualaikum kak..sy dpt course ID utk program diploma di UiTM perak..sy minat sgt dgn course ID, tp parent sy tak galakkan sy dgn sbb peluang pekerjaan yg tk byk..boleh tak akak bg sy kelebihan dlm course ID ni utk masa belajar dan pekerjaan..sy minat sgt dgn ID,tp sy mati akal bila parent sy tak galakkan.ty kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam...

      tahniah akak ucapkan sebab adik berjaya ambil course ID sbb setahu akak ramai yg apply,tapi tak dapat.maksudnya ramai yang nak ambil course ni,tapi mungkin rezeki adik murah berbanding dorg..so congrats!

      erm..akak tak taula parents adik kerja apa...tapi mungkin dorg tak nampak pasaran kerja ID ni macam mana.mungkin mereka tak tahu kerjaya ID ni antara bidang professional yang sedang naik.terus-terang,gaji ID mmg tak banyak macam engineer dan doktor. Tapi kalau betul2 minat dan ikhlas dgn ID,insya-Allah kerjaya ID kita boleh pergi jauh...jadi akak suggest adik gi jobstreet,taip interior designer vacancy/job, then adik *print screen* berapa banyak jawatan kosong ID yang ada kat sana.huhu.mungkin dr situ parents adik terbuka hati ke?

      Delete
    2. Ty kak..sbb bg penyelesaian dkt sy..sgt2 membantu sy..
      Semoga akak sekeluarga murah rzeki..xD

      Delete
  50. Assalamualaikum kak...boleh terangkan sy perbezaan interior design dgn interior decorator? Sy mcm xfhm sgt lah..terima kasih kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam..

      boleh rujuk entri blog yg ni k...

      http://airaniezlife.blogspot.com/2012/12/perbezaan-antara-interior-designer-dan.html

      thank you

      Delete
  51. salam...saya pelajar diploma dalam bidang id....peluang saya untuk dapat pekerjaaan selepas tamat diploma ni tipis ke?dan saya tak tahu macam mana nak buat supaya saya memang minat sangat dengan kos ni...dulu time pilih kursus pakai main pilih lepas interview terus dapat...sekarang time belajar semua ada...rasa give up, menyesal semua ada...saya harap sangat saya dapat minat dengan kursus ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Wslm..Untungnya cos id ni kalauada kelulusan diploma pun boleh survive sebab cos ni tak pandang kelulusan sangat.asalkan ada belajar basic id,pastu rajin kerja,sanggup belajar dr pengalaman,berdisiplin dan tak kejar gaji yg tinggi,insyaAllah boleh pergi jauh...ada ramai bdk cos akak yg bkn best student time belajar tp alhamdulillah skrg dah masuk field id dorg dah mula manage 1 pjct sendiri.

      Satu lagi,skop id ni sngt luas.tak semestinya jd id,boleh jadi supplier material,kerja kat kitchen specialist atau wedding planner.yg penting kn yakinla..rezeki Allah yg bagi..bkn manusia...semoga awak tak mudah give up dalam bidang yg diceburi..aamiin...

      Delete
  52. autocad saya memang tak tahu langsung....kalau saya start belajar slow2 dari sekarang peluang kerja masih ada.....kalau time interview untuk kerja criteria utama yang dia cari apa...

    ReplyDelete
  53. mcm mana saya nak cari info tentang interior design untuk buat folio kursus perkembangan kerjaya khas untuk satu university

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh buat interview dengan mana2 Interior Designer / lecturer ID. Boleh juga contact persatuan ID :

      Malaysian Interior Industry Partners Association (MIID) atau Pertubuhan Perekabentuk Dalaman Malaysia (PPDM)untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut sebab mereka memang ada link dengan kebanyakan universiti / ID satu Malaysia

      Delete
  54. saya minat nak ambil course ni tapi saya takut tak mampu nak bawa . susah ke nak belajr bidang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada apa yang senang di dunia ni.. Semuanya bergantung kepada kesungguhan dan niat kita belajar untuk apa. Insya-Allah, kalau bergantung kepadaNYA kita boleh berjaya dalam apa juga perkara yang kita lakukan waima ada sepuluh dugaan yang datang dulu..wallahualam

      Delete
  55. Assalamualaikum, nk tanya sikit boleh tk kak ? reka bentuk dalaman, interior designer ni dalam fakulti apa ya? i need your reply as soon as possible..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakulti senibina, kalau di USM dibawah Pusat Pengajian Perumahan, Bangunan dan Perancangan.

      Delete
    2. Kalau uitm Id bwh Fakulti Senibina Perancangan & Ukur...
      Kalau UIA bwh Kulliyyah Architecture & Environmental Design - Bachelor Applied Arts & Design...

      Rasanya benda ni senang je cari di website Ipta awamdan kolej swasta..boleh semak sendiri lain kali ye dik..;-)

      Delete
  56. Fakulti senibina, kalau di USM dibawah Pusat Pengajian Perumahan, Bangunan dan Perancangan.

    ReplyDelete
  57. assalam,
    kak sy nk tnye...
    sy baru lepas habis belajar diploma in tourism dlm 3thn .
    tp dr dulu lg sy minat melukis.
    sy ingt nk smbung belajar amek bidang ID.
    spm sy dulu utk seni visual dpt B.
    jd kalu nk smbung study amek course ID, tkde masalah kan? and mcm mne plk proses2 nk mohon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm

      Takde masalah nak sambung ID kalau adik ada duit nak sambung di kolej swasta. Kalau nak mohon di IPTA agak ssh sebab IPTA selalunya ambil lepasan SPM,STPM & Matrik. Tapi jangan risau, belajar di kolej swasta pun ok juga sebab ID tak pandang sgt kita lulusan mana.asal boleh buat kerja sudah...

      Delete
  58. Assalamualaikum kak. Sy nk tanya design portfolio tu mcm mana ye? Sy dpt interview id kt uitm dan sy kena bawa hasil kerja seni/lakaran bangunan. Maksudnya ape ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Design portfolio tu contoh2 kerja adik dalam bentuk sketches/lakaran tak kira manual (pakai tangan) atau komputer (guna software skectes macam sketch up, photoshop,illustrator,etc).

      Try bawa sketches dalam buku sketches atau masukkan dalam fail. Sketch je apa2 asalkan boleh tunjuk kat lecturer time interview

      Delete
  59. Assalamualaikum kak, saya sekarang belajar di kolej swasta diploma interior design. Boleh ke saya sambung degree di ipta? Berapa pointer? Dah kalau saya terus bekerja macam mana peluang pekerjaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam

      Nak sambung di IPTA hanya ada 3 IPTA yg tawarkan course ID iaitu UITM, UIAM (under bachelor of applied arts & design) & USM. Peluang nak sambung IPTA macam UIAM dan USM susah sikit. UITM mungkin lebih sng kot. Pointer akak tak sure.

      Sejujurnya ID skrg tak pandang sgt certificate bila bekerja asalkan boleh buat kerja dan ada byk kebolehan macam boleh buat autocad,3ds max,jaga site,etc. Makin banyak pengalaman kerja,makin bagus seseorg ID tu rasanya. Jadi akak nasihatkan adik terus kerja instead of sambung study sbb nak sambung study perlukan masa + duit yg banyak. Wallahualam

      Delete
  60. Kak.
    saya bukan student under program diploma tapi STPM, saya nak apply ID under degree program. tapi lepas baca apa yang akak tulis ni kecut perut pon ada. Susah sangat ke kak nak survive dalam bidang ID ?

    Lepas tu kan kak time temu duga tu kena bawak apa-apa ke ? maksud saya mcm hasil kerja yang kita sketch ke.

    ~terima kasih~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak survive dalam bidang id ni tak susah kalau kita betul2 minat, sanggup nak belajar n tak mudah give up.kebanyakan yg kerja id separuh jalan sebab tak kuat, kena marah skit dah give up plus nak gaji tinggi tp kerja mls..huhu

      Ms interviewtak ingt la kn bw apa.bw pensel n pemadam je kot..try tny bdk2 uitm..akak masuk uia tak payah interview..haha

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  61. Sy teringin sgt nak ambil id, tp saya lukis biasa-biasa ja and idea saya ni tak la banyak sangat pun. Sy ambik spm tahun ni, takutlah pulak :( agak2 kalau sy ambik course ni dpt bertahan tak walaupun saya minat tapi banyak kelemahan :'(?

    Delete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry nak cakap dik.dalam setiap baris ayat yang adik taip semuanya ada perkataan yang menunjukkan *perasaan negatif* adik terhadap diri sendiri.nak jadi ID tak boleh negatif selalu dik.sebab banyak benda nak kena face bukan saja masa belajar Id,malah masa kerja juga.jadi sebelum nak ambil course id, adik kena set mind jadi positif,yakin boleh ambil id,yakin boleh design,yakin boleh kuat kalau orang tak suka kerja kita.boleh?

      Delete
  62. akak certificate sijil ok x,mcm mls je nk smbung,akak suggest ar
    , akak ada lubang id?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Certificate sijil tu ID ke course lain?kalau ID mmg tak cukuplah sbb kalau nak kerja ID kena ada sekurang2 nya diploma. Kalau tak,gaji basic akan rendah dan ssh nak naik.lubang id tu maksud adik?sambung je la belajar diploma..takmo mls2 ye..huhu

      Delete
  63. tpi lame2. .naek jugak ken. .gaji tuu kak

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. akak, kalau amek diploma interior design, boleh ke sambung degree course senibina?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. Setahu akak, tak boleh dik. Sebab architecture ada bahagian2 atau part2 yang kena lulus baru layak digelar architect. Lagi pun skop ID dengan Architecture agak berbeza.

      Delete
  66. macamana dari segi kewangan. Byk tak perbelanjaan yang diperlukan untuk kursus ni...anggaran satu sem berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos ID mmg banyak pakai duit.Perbelanjaan satu sem lebih kuang RM500++. Duit banyak pakai untuk printing.

      Delete
  67. Thanks for the info. Macamane plak dgn buku2 dia...byk tak? ataupun alatan2 melukis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku2 tak byk guna.boleh buat research through internet atau beli majalah2 ID. Selalu akak pinjam buku di library saja.alat2 melukis banyak guna masa nak buat sketches saja.Pen,butterpaper,etc. Tapi skrg lagi bnyk guna komputer berbanding lukis manual

      Delete
  68. Salam kak! actually time skolah menengah tu, sy klas sc. tp mnat sy interior design. nnti lusa sy kemasukan awal uitm and t'fkir nak ambl course ID. tp sy xde dokumen psl ID. mcmmne ni? please reply me ASAP! thank u so much!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm dik. Sorry baru perasan comment dan soalan ni. Akak dulu pun semi science stream's student so takde masalah kalau ambil nak masuk course ID. Cuma akak tak faham, kemasukan awal UITM tu macam mana sebab setahu akak, kalau nak masuk course ID di UITM, kena attend interview dulu...so dokumen apa yg adik maksudkan?

      Delete
  69. salam akak. nak tanya. kalau time saya amik diploma course graphic design, tapi degree nak apply ID boleh ke? minat jugak ambik ID tapi takut nanti byk benda yang taktahu untuk apply dlm degree nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm... akak tak sure la dik...sebab sblm msuk degree ID, selalunya kn ada basic knowledge ID (buat layout plan, sketches, concept, etc) yg dipelajari masa Diploma / asasi. Tapi adik boleh check di kolej / uni yg adik nak apply tu sama ada boleh atau tak.

      Delete
  70. salam. kalo kolej swasta, kat mane ye yg okey utk belajar id nie.

    entry terbaru sy : Belajar Autocad 3D

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam. ada banyak kolej yang menawarkan kursus ID seperti Lim Kok Wing, Malaysian Institute of art (MIA), PJ Cad... Tapi kalau nak yuran murah boleh try apply di Geomatika Kolej, Setiawangsa (berdekatan Jusco Aeon AU2). Buat masa ni sy mengajar part time di sana.

      Delete
  71. Assalamualaikum kak, saya pelajar diploma in it kolej swasta tapi saya berminat sangat dengan architecture tapi spm bi saya 'E', blh k kalo saya nak sambung asasi uia.spm dulu saya ambk binaan bangunan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo saya sambung degree in architecture trus blh k kalo saya diploma it

      Delete
    2. Waa'laikumsalam. Setahu akak, kalau course Architecture kena ada basic sijil/diploma Senibina / Architecture dulu baru boleh ambil Degree Architecture.

      Sebab course architecture ni lain sikit. Dia kena lulus Part 1, Part 2 & Part 3 baru layak ada title AR / architect (mcm DR)

      Delete
    3. yeke.trima ksih kak..
      kak saya ad 1 soalan lg,
      kalo saya smbung ID blh k?
      kalo ipta ad k yang ley mhon?

      Delete
    4. Rasanya untuk semua course yg membabitkan design, semua kena ada sijil diploma (design course) atau sijil matrik/stpm baru boleh sambung degree course ni. Tapi adik boleh call direct tanya UITM / USM untuk sambung course ID. Sebab selain UIA, IPTA tu je yg ada course ID

      Delete
    5. ok.trima ksih banyak2 ye kak.

      Delete
  72. saya lepasan spm 2013, berminat nak ambil id.bole saya tau the best flow utk id ni klau study di uia ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best flow utk ambil ID di UIA ialah:

      1. Elakkan apply matrik kerajaan. Sebab kalau dah masuk matrik kerajaan ssh nak dpt tawaran UPU

      2. Masa apply UPU, letak pilihan no 1 - Architecture & Environmental Design (pusat asasi-UIA), 2 Interior Design (UITM) dan 3 Architecture (UITM). Sebab apa? sbb kalau tak dpt uia, uitm pun ok ID / architecture dorg cuma kn ambil diploma dulu + kena attend interview. tapi kalau betul2 nak uia gak, apply semua course yg ada kat UIA tu (ikut result). nanti bila dah masuk uia, ada peluang nak tukar course (time taa'ruf / orientasi) boleh tukar.slalu akan dpt,jarang tak dpt

      3. Kalau dpt uia, Lps ambil asasi-architecture & environmental design (AED), score betul2. sbb ms degree,belum tentu dpt sambung course yg kita nak. kalau result ok, ms nak smbung degree, apply course - applied arts & design. (dalam ni ada course interior design,industrial design & conservation design)

      4. kalau tak dpt gak UIA, kalau betul2 nak ambil Id, just apply mana2 kolej swasta yg tawarkan kursus ID / kolej professional mara rembau.

      Harap membantu. Sila rujuk komen2 yg lepas sblm tny soalan lain. Takut akak dah pernah jawab soalan ni.

      Delete
    2. ramai ke student laki yg buat id? rasa mcm awkward pulaknnt kalau class kurang lakiii

      Delete
    3. Ramai je student ID lelaki. In fact, President ID di Malaysia pun leleki juga

      Delete
  73. better buat id di uitm@uia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah.Tak pernah belajar di UITM.Tak dapat nak jawab soalan ni.

      Delete
  74. Akak, mth, sn, agama, geo, sejarah saya A. Bm, ekonomi, seni saya B+. Tapi english saya D. Layak ke saya ambil AED?

    ReplyDelete
    Replies
    1. try saja apply dulu.kalau mmg rezeki adik,insyaAllah dpt. tapi sejujurnya,try apply uitm no 1.uia ssh kalau english D.sbb kami belajar fully in English

      Delete
  75. Assalamualaikum. Akak, saya kena hadir temuduga UiTM Sabtu ni. Saya apply course ID and alhamdulillah for the sake of Allah, saya dapat. Kalau ujian lisan, insyaAllah saya boleh. Saya suka cakap dan terangkan. Tapi bab lukis ni lemah sikit. Saya SPM baru ni dapat B+ he LK. Sebab tu risau. Biasanya kalau interview, dia suruh lukis apa ye? And I know I can't use ruler or something else instead of pen, pencil and rubber. Thanks a lot sebab sudi pengalaman ambik course ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam..congrats dapat interview!

      sila rujuk balik soalan2 dalam ruang komen ni..akak rasa dah byk kali kot jawab pasal soalan interview ni.. all the best!

      Delete
  76. Assalamualaikum kak..sy dpt interview id sbtu nie ..sy nk tnye misalnye kalo sy gagal mse interview nie..sy ad peluang x nk sambung dlm bidang id nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam...rezeki Allah yg bg..insya-Allah, kalau gagal interview, boleh apply course Id di kolej2 swasta dan kolej kemahiran lain

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Maaf typo plak..hhihi
      harap akak sudi reply ^^

      Delete
    4. Assalamualaikum. .akak, nk tnye dalam bidang id nie..mse kte belajar dekat u ..bnyak gne bahasa bi x..bkn ap, sy akui lah bi sy mmg dawn ..kelemahan sy dkt stu la..owg kte kalo kte xpndi bi..kte x bolah msok u..btol ke kak?..sorry tnye..cme nk curah kn ap yg sy pndam selame nie..harap akak sudi reply. .

      Delete
    5. Waa'laikumsalam.Masa belajar & kerja ID memang banyak sangat pakai Bahasa Inggeris dik.Sebabnya bidang ni terms/istilah material,construction,etc semua banyak pakai Bahasa Inggeris.

      Terus-terang akak dulu pun tak pandai sangat English. Tapi kerana kekurangan tu, akak cuba baiki dengan banyakkan baca buku/novel English.Banyak dan berani speaking English.

      Satu lagi adik kena belajar baiki cara ejaan juga.sorry to say,akak tengok kebanyakan remaja/student zaman sekarang suka sangat buat *ejaan sendiri*. Contohnya *orang* jadi *owg*, cuma jadi cme... cara kita mengeja ni sebenarnya salah satu faktor orang boleh tengok *kematangan* / first impression orang kepada kita.

      apa-apa pun doa yang terbaik. Kalau memang ada rezeki adik dalam bidang ni, insya-Allah, ada punya.. ;)

      Delete
    6. Assalamualaikum kak..Alhamdulillah saya dapat ditawarkan masuk uitm seri iskandar dalam bidang id..mungkin betul kata akak rezek
      allah punya..insyaAllah saya akan belajar betul betul..terima kasih kak bagi kata dorogan yang cukup buat saya bersemagat..nanti boleh la akak kongsi ilmu dekat sy lagi..hihi..sekali lagi terima kasih saya ucapkan..:-):-)♥♡

      Delete
    7. Waa'laikumsalam..tahniah dik..semoga adik sukses belajar dan jadi ID yg terbaik bila grad nnti..aamiin

      Delete
    8. Amin..insyaAllah. .akak saya hendak mintak bantuan akak boleh..tapi saya susah hendak bagi tahu kat sini..kalau tidak keberatan boleh tidak akak mcj saya or wechat saya..Please^^nie no saya 0177354992..saya tahu akak tidak akan bagi no akak sebab dekat tempat awam kn..hehehe..please saya perlu kn bantuan akak..harap akak sudi bantu saya..

      Delete
    9. sorry la dik, akak tak layan la wechat ke apa..nak cerita apa2 boleh email airaniez62@gmail.com ok... ;)

      Delete
  77. Assalamualaikum kak..tima kasih untuk review dan komen2 akak yg byk membantu sy memahami ID..sy dpt interview sabtu nie..so, sy nak tanya akak siapa artis dlm ID yang terkenal dan boleh dijadikan contoh..sbb mcm eric leong tu bukan artis ID sebenarnya..so, sy mcm confuse..boleh tak akak tolong sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam... sorry dik, akak pun tak dpt nak sebut ID famous yang ada di Malaysia ni. Kalau oversea banyakla kot.Tapi akak pun takde refer mana2 famous designer bila buat design. so sorry tak dapat jawab soalan adik tu

      Delete
  78. Minggu depan saya ada interview dalam bidang ni di kolej swasta under mara, saya cuma nak tanya akak,gaji starting akak bekerja berapa ye?? cuma nak tanya je.. lagi satu, kerja sebagai interior designer ni selalunya kerja permanent or contract ye??? Saya rasa kerja ni sekarang sudah luas, apabila saya check kat jobstreet, banyak yang memerlukan interior designer, betul tak kak?? Akak dulu kerja kolej tawarkan atau akak cari sendiri?? Mohon balas ye kak. Saya cuma confuse, sebab ibu saya suruh saya ambil bidang business.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gaji fresh grad zaman akak dan sekarang dah tak sama.Gaji Id mmg sikit.Percayalah,awak takkan jadi kaya selama2nya kalau awak jadi ID. Sebab tu, kalau awak asyik fikir gaji, berbanding minat yg mendalam dalam cost ni, baik jangan jadi ID.

      Jarang kerja ID diambil as contract. Selalunya permanent tapi ramai juga yang buat kerja freelance (jual design & drawing untuk dapatkan duit lebih). Memang bidang kerja ni sekarang luas disebabkan banyak pembangunan yang berlaku di Malaysia. Betul, kalau buka jobstreet memang banyak company cari Interior Designer tapi kebanyakannya nakkan orang yang banyak pengalaman dan banyak skill. Sebab tu, kena betul2 ada patience dalam bidang ni supaya dapat bertahan lama dan terus enjoy buat kerja ni.

      Akak dulu apply UPU, dapat Architecture UIA (Asasi/matrik) dan degree baru sambung ID. Kalau ikutkan, memang akak cari sendiri Universiti yang tawarkan course ID dan berusaha dapat result SPM yang bagus supaya senang dapat course yang kita nak.

      Terpulang kepada adik, nak ikut cakap ibu, atau ikut kata hati. Bidang business pun ok, tapi kalau tak minat, better jangan teruskan. Ingatlah, setiap perkara yang kita lakukan dengan ikhlas, insya-Allah kita akan buat yang terbaik. So, kalau rasa berat hati ambil bisnes, janganla ambil. Fikirkan masa depan ok. Rezeki Allah yg bagi. Insya-Allah.

      Delete
  79. assalammualaikum akak,nak tanya sikit.saya nie pelajar upsi,diploma sains,tapi saya berminat dalam kos nie,saya ingat nak ambik kos nie bila degree nanti.boleh ke akak??ker kena ambik diploma dulu dalam kos nie baru boleh apply yg degree punya..lagi satu,u mana yang twarkan kos nie lagi selain uia??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam. Kos yang memerlukan skill macam Art & Design, architecture & Id perlukan basic design. Rasanya tak boleh terus ambil degree. Kena start dengan program asasi atau diploma dulu baru boleh sambung kos ni.

      Delete
  80. asslmulaikum, saye nak tanye kos ni hanye layak untuk pelajar seni je ke? pelajar matriks aliran sains tak lepas ke untuk amik kos ni dalam degree? kalau macam tu rugi la pelajar sains yg sgt berminat dengan kos ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam. Tak pernah ada fakta yang menyatakan bahawa bidang ID hanya layak untuk pelajar aliran seni sahaja.Pelajar aliran sains lepasan matriks boleh memohon bidang ID di UITM dan USM. Tapi kebarangkalian untuk dapat masuk USM sangat susah sebab mereka utamakan lulusan STPM berbanding matrik.

      Delete
  81. assalamualaikum :)
    saya nak tanye, kalau asasi AED dekat UIA kena bawak laptop tak?
    terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam. sorry, akak tak sure keadaan belajar di matrik/asasi UIA sekarang macam mana sbb time akak dulu,yang ada komputer pun boleh dibilang dgn jari.masuk degree di gombak baru kenal *pendrive*. haha.

      Actually masa asasi AED, student akan lebih banyak belajar lukisan secara *manual*, banyak projek pun kena buat guna tangan (potong board, warna, etc). Tapi tak salah kalau nak bawa laptop sbb mungkin sis nak buat research dulu sebelum design / buat projek

      Delete
  82. Assalamualaikum,akak...nk tnye klau kita minat tpi kurang mahir dlm lukisan lyak x ambik interior desigin ni...?satu lagi,klau ambik bdang ni biasenye lukis ape?pelan bngunan ke?

    trima kasih...*_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumsalam. Kalau kita ada minat tapi kita rajin berlatih sampai pandai melukis insya-Allah layak masuk bidang ni. Kalau ambil bidang ni kita bukan kena melukis pelan bangunan je. Satu dunia kita kena lukis. Hehe. (sila google apa itu Interior Design)

      Delete
  83. assalamualaikum kak, nak tnye klo tak penah belajar mengenai design tapi n smbng belajar dlam course interior design ni, die akan ajar kiter tak? boleh ke lepas? mintak pendapat akak sikit terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam. Boleh je belajar di mana2 kolej / universiti yang menawarkan course Interior Design. Kalau dah namanya *belajar*, mestilah akan *diajar* kan?

      Delete
  84. salam kak, kalau masa dip ambik id, boleh ke degree nanti nak apply quantity surveying?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ID ke QS? Erm.. knp ye nak tukar drp cost design ke cost mengira? sbb dalam ID pun ada kira2 juga...

      Delete
  85. kak nanti nak jadi interior designer form 4 nak amek course ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambil je course apa2...Tapi lebih bagus kalau ada subjek Pendidikan seni / Lukisan Kejuruteraan

      Delete
  86. as salam kak. mmg wajib ada subjek fizik n addmth ka klu nk apply id? sbb sy spm dlu amek sastera n skrg stpm amek aliran eko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Tak wajib ada fizik / add math

      Delete
    2. nnti boleh ke klu saya habes stpm, saya terus sambung degree id kt uia? thanks kak (:

      Delete

Oh,anda sangat comel bila anda tinggalkan pesanan!